وزارت احیا و انکشاف دهات: امسال بیش از ۹ هزار پروژه عملی شده‌است

سخنگویان برخی وزارت خانه‎ها می‎گویند، با وجود نا امنی در ولایات توانسته‎اند در سال ۱۳۹۵ هجری شمسی پروژه‎های انکشافی متعددی را تکمیل کنند.

آن‎ها می‎گویند، نسبت به سال‎های گذشته امسال کار کردهای این وزارت‎ها موفق بوده و توانسته اند پروژه‎های انکشافی را در تمام افغانستان عملی کنند.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات روز یک شنبه هنگام ارایه گزارش یک ساله نهادهای حکومتی در یک نشست خبری مشترک گفت، در جریان سال جاری در ۳۴ ولایت توانسته‎اند بیش از ۹ هزار پروژه انکشافی را عملی کنند.

رستمی گفت، هرچند سال جاری یک سال پرچالش برای این وزارت بود اما آنان در این سال دست آوردهای هم داشته‎اند.

یک پروژه ساختمانی در حال تکمیل شدن

او افزود:

"به تعداد نه هزار و هفتاد و هفت پروژه انکشافی را در سکتورهای تهیه آب آشامیدنی، آبیاری، زراعت، معیشت، انکشاف محل، صحت، تعلیم و تربیه و سرکسازی در سه صد و بیست و شش ولسوالی و شش هزار و سه صد و بیست و شش قریه در سی و چهار ولایت افغانستان تکمیل کردیم و ارزش مجموعی این پروژه‎ها دو صد و چهل و پنج اعشاریه دو میلیون دالر امریکایی است."

آقای رستمی گفت، از طریق این پروژه‎ها برای حدود ۷۵۰ هزار تن زمینه‎های کاری کوتاه مدت نیز فراهم شده‎است.

در جریان این کنفرانس مطبوعاتی، نیلوفر لنگر سخنگوی وزارت شهر سازی هنگام ارایه گزارش یک ساله این وزارت گفت، ۴۴۶ پروژه را به ارزش ۷۱ اعشاریه ۶ میلیون دالر از ادارات مختلف دولتی به دست آورده‎اند که کار حدود ۳۰۰ پروژه در پروسه تدارکات در جریان است.

به گفته وی کار ساخت تعمیر هفت وزارت خانه در سال ۱۳۹۶ آغاز خواهد شد.

در این نشست خبری همچنان لطف الله راشد سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفت، سال ۱۳۹۵ سال انکشاف زراعت بود و آنان توانستند در این سال بسیاری از پروژه‎ها را عملی کنند.

یکی از پروژه های زراعتی در افغانستان

در همین حال مهدی روحانی سخنگوی وزارت فواید عامه گفت، در زمستان سال روان این وزارت با مدیریت خوب توانست از افزایش خسارات مالی و تلفات جانی جلوگیری کند و راه‎های مسدود شده به اثر برف باری‎ها را به زودترین فرصت باز کند.

به گفته آقای روحانی، این وزارت در سال ۱۳۹۵، ۷۳ پروژه داشت که تعدادی از این پروژه‎ها عملی شده و تعداد دیگر این پروژه‎ها زیر کار است.

سخنگوی وزارت فواید عامه می‎گوید، این وزارت در سال آینده حدود ۹۰ پروژه را در نظر گرفته تا عملی کند.

در همین حال شماری از کارشناسان می‎گویند، وزارت خانه‎ها به خاطر این‎که مورد استیضاح ولسی جرگه قرار نگیرند، تلاش می‎کنند تا بودجه انکشافی شان را به مصرف برسانند که این کار به گفته آنان به کیفیت پروژه‎ها زیان می‎رساند.

مطیع الله خروتی کارشناس مسایل امور ساختمانی می‎گوید، به جای عملی شدن پروژه‎های بی کیفیت، بهتر بود تا این پروژه‎ها عملی نمی‎شد.

خروتی: این گونه پروژه‎ها به جای نیمه تطبیق کردن هیچ تطبیق نمی‎شد بهتر بود.

وی افزود:

"پروژه تطبیق شده و پول مصرف شده اما نتیجه پروژه آنچنان که باید می‎بود نیست، عمر که برای پروژه‎ها در نظر گرفته شده من به اطمینان کامل می‎گویم که از نیم عمر هم کمتر است، یعنی هدف من این است که این گونه پروژه‎ها به جای نیمه تطبیق کردن هیچ تطبیق نمی‎شد بهتر بود."

آقای خروتی می‎گوید، وزارت خانه‎ها باید با توجه به اولویت و شرایط، پروژه‎ها را عملی کنند تا بر زندگی روزمره و اقتصاد مردم تاثیر مثبت وارد کند.

به گفته وی، لازم است تا وزارت خانه‎ها صرف مصرف بودجه را در نظر نگیرند بلکه به کیفیت و موثریت پروژه‎ها نیز توجه نمایند.

نصرت پارسا