ستره محکمه: دارایی‌های غیر منقول قاچاقبران مواد مخدر مصادره شود

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مسکرات و مواد مخدر این صلاحیت را بدست آورده‌است تا پس از این دارایی‌های غیر منقول قاچاقبران مواد مخدر را نیز مصادره کند.

مسئولان این مرکز می‌گویند که شورای عالی ستره محکمه فیصله کرده‌است که این مرکز می‌تواند پس از این بر علاوه مصادره دارایی‌های منقول دارای‌های غیر منقول قاچاقبران مواد مخدر را نیز مصادره کند.

خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر روز شنبه به رادیو آزادی گفت که این اقدام سبب جلوگیری از سفید ساختن پول‌های سیاه و جایداد‌های غیر قانونی قاچاقبران مواد مخدر می‌شود.

وی گفت:

"به اساس قانون پول شویی دارایی‌های غیر منقول‌شان که شامل جایداد، زمین و خانه می‌شود و در صورتیکه ثابت شود که ناشی از پول قاچاق مواد مخدر بوده اینها هم قابل مصادره است برای اینکه مبارزه همه جانبه صورت گیرد سارنوالی‌ها و محاکم می‌توانند در مورد دارایی‌های غیر منقول قاچاقچیان تصمیم بگیرند."

با آنکه در گزارش سازمان ملل متحد آمده‌است که افغانستان از بزرگترین کشورهای تولید کننده مواد مخدر به شمار می‌آید اما مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مسکرات و مواد مخدر افغانستان می‌گوید که در بخش مبارزه با این پدیده دست آورد‌های خوبی داشته اند.

سخنگوی این مرکز می‌گوید که در ده سال گذشته این مرکز ۱۰۰۰ واسطه قاچاقبران را که ارزش آن به صد ها هزار دالر می‌رسید مصادره کرده و تنها در سال گذشته خورشیدی ۴۶۳ قضیه مربوط به قاچاقبران مواد مخدر را بررسی کرده‌است.

وی می‌گوید، به اساس این بررسی‌ها بالای برخی آنان جرم ثابت شده و در حال حاضر در زندان‌های کشور بسر می‌برند که شامل هشت تن از کارمندان دولتی، ۲۸ زن و ۵ تبعه خارجی می‌شوند.

آگاهان حقوقی از این اقدام ستایش کرده و آن را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر مفید می‌خوانند.

محمد حسن حقیار یکی از این آگاهان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"این یک اقدام مفید است در این اواخر که مافیای مواد مخدر نیز زیاد شده‌است بناءً برای اینکه در قاچاق و مافیای مواد مخدر کاهش بیاید گپ خوب است که ستره محکمه بالای مجرمین فشار آورد تا دست‌شان را از قاچاق کوتاه سازد."

این در حالیست که به اساس گزارش‌ها، مواد مخدر از افغانستان از مسیر ایران، پاکستان و روسیه به کشورهای اروپایی قاچاق می‌گردد.

حکومت افغانستان مواد مخدر را یک چالش جدی و بین‌المللی خوانده و تاکید کرده‌است که در زمینه مبارزه با آن باید تلاش‌های جهانی صورت گیرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز گفته است، برای اینکه افغانستان، کشور‌های منطقه و جهان از معضل مواد مخدر رهایی یابند باید در امر مبارزه با این پدیده همکاری لازم بکنند.

آرزو غیاثی