خلیلی: اگر طالبان در تلاش تشکیل امارت از راه جنگ اند، اشتباه می‌کنند

آمدن گلبدین حکمتیار به ولایت لغمان، برخی از رهبران شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان را امیدوار کرده و می‌گویند که این اقدام گام مثبت برای صلح است.

شماری از اعضای این شورا روز یکشنبه در نشستی که به مناسبت پیروزی مجاهدین دایر شده بود گفتند که آمدن آقای حکمتیار نشان می‌دهد که نتیجه تمامی جنگ‌ها، صلح است.

کریم خلیلی عضو شورای رهبری این شورا و معاون دوم رئیس جمهور پیشین افغانستان بالای طالبان صدا زد تا از طریق مذاکرات بین‌الافغانی مشکلات موجود را حل کرده و به خشونت پایان دهند.

کریم خلیلی عضو شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان

وی گفت:

"از این آدرس به طالبان صدا می‌زنم شما اگر فکر می‌کنید از راه جنگ امارات اسلامی را تشکیل می‌دهید، اشتباه می‌کنید، هرگز امارت اسلامی برگشتنی نیست، به حکومت هم می‌گویم که جنگ راه حل نیست."

صبغت‌الله مجددی، کریم خلیلی، پیر سید حامد گیلانی، دین محمد جرأت، سید منصور نادری، مولوی عبدالحکیم منیب و شماری از مجاهدین پیشین و احزاب سیاسی در این شورا عضویت دارند.

صبغت‌الله مجددی همچنان در این مراسم تأکید کرد که برای حل مشکلات افغانستان باید اختلافات درونی و کینه‌ها کنار گذاشته شوند.

شماری از اعضای شورای جهادی در حالی مذاکرات را بهترین راه برای ختم خشونت در کشور می‌خوانند که حکومت افغانستان با گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی توافق‌نامه صلح را امضا کرد و آقای حکمتیار پس از سال‌ها نبرد سر انجام روز شنبه در ولایت لغمان در میان مردم حضور یافت.

اما طالبان مسلح تا هنوز به پیام‌های صلح‌طلبانه حکومت جواب مثبت نداده‌اند.

از سوی هم عزیز الله دین محمد معاون شورای عالی صلح می‌گوید که حکومت همانند حزب اسلامی به گفت‌وگو با طالبان نیز حاضر است و این گروه باید حالت جاری در کشور را درک کنند.

عزیز الله دین محمد معاون شورای عالی صلح

وی افزود:

"در مجموع با طالبان هم باید یک دریچه گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی را فراهم کنیم، آنان هم به این نتیجه رسیده‌اند که افغانستان با خطر مبدل شدن میدان رقابت‌های جهانی روبروست از همین رو نیاز است که افغانان با هم بنشینند و گذشته تکرار نشود تا جنگ از دیگران باشد اما قربانی افغانان بدهند."

این در حالیست که گلبدین حکمیتار در تازه‌ترین سخنان‌اش از طالبان مسلح خواسته تا با پروسه صلح یکجا شوند.

گزارش: نورالله شایان