برخی وکلا: ادامه سرپرستی در وزارت‎ها سبب فساد گسترده شده‌است

ادامه سرپرستی در وزارت‎ها سبب فساد گسترده در این وزارت‎ها شده‌است.

شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه و کارشناسان سیاسی با تأکید بر این مطلب امروز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی می‎گویند، در هر وزارتی که سر می‎زنند سرپرست وزیران وجود ندارد و بی‌بند و باری‎ها در این وزارت‎ها بیداد می‎کند.

آنان می‎گویند هر دو رهبر تلاش می‎ورزند تا نامزد دلخواه خود شان را برای وزارت‎ها معرفی کنند که این کار سبب شده‎است تا این وزارت‎ها از سوی سرپرستان مدیریت شود و فساد را گسترش دهد.

کروخی: هیچ وقتی به این پیمانه بی شرمانه رشوت خوری نبوده است.

مسعوده کروخی یکی از این نماینده‌گان به رادیو آزادی می‎گوید:

"امروز فساد و چور و چپاولی که در حکومت ادامه دارد اصلاً کسی از کسی نمی‎پرسد، هیچ وقتی در افغانستان به این پیمانه بی‌شرمانه رشوت‌خوری نبوده، کار بسیاری از وزارت‎ها از سوی سرپرست‎ها به پیش برده می‎شود، شما دیدید که ما هفت وزیر را سلب صلاحیت کردیم و هر گاه می‎رویم برای حل مشکلات مؤکلین ما آن‎ها در وزارت‎ها حضور ندارند، باور کنید که مردم از حکومت فاصله گرفته‎اند."

در حال حاضر وزارت‌های دفاع، اطلاعات و فرهنگ، سرحدات اقوام و قبایل و معادن چند ماه می‎شود که از سوی سرپرست وزیران اداره می‌شوند در کنار این، می‎شود به ادامه کار هفت وزیر نیز اشاره کرد که پنج ماه پیش به علت مصرف کردن کمتر از ۷۰ درصد بودجه انکشافی وزارت‌های مربوط‌شان، از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت شدند و تا کنون سرنوشت آنان روشن نشده‎است.

با این همه، نزدیک به یک ماه پیش سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور بر معرفی نامزد وزیران تا روزهای نزدیک تعهد کرد و گفته بود که با معرفی این نامزدان وزیران به ادامه کار از سوی سرپرست‎ها پایان داده خواهد شد.

حال اعضای ولسی جرگه می‎گویند هر باری که هیئت اداری این جرگه با رهبران حکومت دیدار می‎کند، آنان از معرفی نامزد وزیران در روزهای نزدیک وعده می‎دهند.

از سوی دیگر، شماری از کارشناسان سیاسی حکومت وحدت ملی را در کار پایان دادن به ادامه سرپرستی به‌خصوص در وزارت دفاع، نا امنی‎ها، فساد، برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها و کاهش میزان بلند بی‌کاری، ناکام می‎خوانند.

فرهنگ: با ادامه این وضعیت ما بسوی یک روند منفی در حرکت هستیم.

امین فرهنگ یکی از این کارشناسان درین باره به رادیو آزادی بیشتر می‎گوید:

"متأسفانه حکومت وحدت ملی آن وعده‌های که برای مردم سپرده بود در تمامی ابعاد ناکام بوده‎است به شمول نا امنی‎ها و ادامه سرپرستی‎ها در تمامی بخش‎های که من فکر می‎کنم با ادامه این وضعیت ما بسوی یک روند منفی در حرکت هستیم که این پیامدهای بسیار خرابی برای افغانستان به دنبال خواهد داشت."

اما امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان می‎گوید، تا روزهای نزدیک نامزد وزیران جدید را به ولسی جرگه معرفی خواهند کرد.

میثم: گزینش در حکومت بر اساس میکانیزم است.

او افزود:

"گزینش در حکومت بر اساس میکانیزم و ساختار است، معرفی و مشخص کردن نامزد وزیر به معنی وزیر شدن آن‎ها نیست، رأی‌زنی‎ها بر سر معرفی نامزد وزیران ادامه دارد تا هرچه زودتر چهره‎های کار فهم به این وزارت‎ها معرفی شوند."

میثم می‎پذیرد که در کنار نا امنی‎ها، فساد یکی دیگر از چالش‎ها در برابر حکومت است و به‌گفته او مبارزه برای ریشه‌کن سازی این پدیده نیاز به زمان دارد.

با این حال، امین فرهنگ می‎گوید، تا هنگامی‎که رهبران حکومت وحدت ملی چالش‎های درونی و اختلافات‌شان را بر سرگزینش‎های سلیقه‌یی پایان ندهند و بر گزینش افراد کاردان در وزارت‎ها تفاهم نکنند، ناممکن است که درین کشور فساد و نا امنی ریشه‌کن گردد.

گزارش: نظیفه محبوبی