سپیدار: سرنوشت وزرای سلب صلاحیت شده به ستره محکمه ربط دارد

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید به‌خاطر تعیین سرنوشت وزرای سلب صلاحیت شده از سوی ولسی جرگه حکومت منتظر فیصله ستره محکمه است.

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنجشنبه در نشست خبری در کابل گفت، در رابطه به سلب صلاحیت شدن این وزرا حکومت ملاحظات جدی داشته و به‌خاطر رای و تصمیم پارلمان منتظر فیصله ستره محکمه است.

مجیب الرحمن رحیمی

او گفت:

" در برخی این وزرا هنوزهم حکومت منتظر دریافت رای دادگاه عالی و در برخی موارد وزرای معرفی شده و این سلسله ادامه دارد و امیدوارهستیم روند هر چه زودتر تکمیل شود و در برخی مواردی که حکومت ملاحظات جدی دارد در مورد رای و تصمیم پارلمان منتظر رای ستره محکمه است."

هر چند آقای رحیمی در مورد این‌که ستره محکمه چه‌زمانی درین رابطه فیصله می‌نماید ابراز نظر نکرد اما گفت برای برخی وزارت‌ها که از سوی سرپرستان اداره می‌شد کاندید وزیران جدید معرفی شده و این روند ادامه دارد.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که ولسی جرگه افغانستان سه روز قبل گفته است، تا زمانی‌که حکومت به‌‌جای هفت وزیر سلب صلاحیت شده، کاندید وزرای جدید معرفی نکند، رای گیری در مورد سه کاندید معرفی شده را شامل آجندا این جرگه نمی‌‌کند.

هفته گذشته ریاست جمهوری سه کاندید وزیر را برای وزارت‌های دفاع، معادن و پطرولیم و کار امور اجتماعی به ولسی جرگه معرفی کرد.

هم‌‌اکنون وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ و قبایل و سرحدات نیز از سوی سرپرستان اداره می‌‌شوند.

این در حالیست که نزدیک به هفت ماه قبل ۷ وزیر کابینه به دلیل مصرف کمتر از ۷۰ در صد بودجه انکشافی از سوی ولسی جرگه استیضاح و سلب صلاحیت شدند.

پس از آن حکومت این موضوع را برای تفسیر به ستره محکمه فرستاد و به وزرای سلب صلاحیت شده دستور داد تا به وظایف ‌شان ادامه دهند.

چند ماه قبل ۷ وزیر کابینه استیضاح و سلب صلاحیت شدند.

تلاش نمودیم تا درین رابطه نظر ستره محکمه را داشته باشیم موفق نشدیم اما پیش ازین مقامات ستره محکمه گفته‌اند ک بررسی‌های آنان در این مورد تکمیل نشده‌است.

از سوی هم شماری کارشناسان حقوقی می‌گویند، به اساس قانون، ستره محکمه باید هرچه زودتر در این مورد فیصله اش‌را اعلام می‌کرد.

عبدالبصیر حقیار یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت این‌که حکومت منتظر فیصله ستره محکمه است در حقیقت یک نوع خاک انداختن به چشم مردم است.

به گفته او:

"زمان مشخص برای آن قید نشده ولی منطق قضایی درین است که زمان کم را در بر می‌گیرد و باید زود فیصله شود چه این‌که در موضوع وزرا یک وزارت تحت اداره یک شخص قرار می‌گیرد و سرنوشت آن به شکل مجهول باقی بماند چون ستره محکمه دلچسبی ندارد این کار را انجام نمی‌دهد."

به گفته آقای حقیار، چون ستره محکمه یک ارگان مستقل است و تحت فشار هیچ ارگانی قرار نمی‌گیرد، اما باید به‌خاطر منافع ملی و مطابق قانون بسیار زود سرنوشت وزرای سلب صلاحیت شده را روشن سازد.

فرشته ندا