افزایش بیماری سرطان خون میان کودکان در افغانستان و عوامل آن!

یکی از کودکان که به بیماری سرطان خون مبتلاست.

افزایش جنگ و انفجار و انتحار در افغانستان علاوه بر این‎که هزاران تن را معیوب ساخته، ده‎ها کودک را نیز مبتلا به بیماری سرطان خون کرده‎است.

صدای گریه کودکانی که در بخش سرطانی شفاخانه صحت طفل اندراگاندی در کابل بستری هستند، بالای هر گوشی اثر گذار است.

بیشتر کودکانی که در این بخش بستری هستند از مناطق جنگ زده کشور به این شفاخانه آورده شده‎اند.

دروازه اتاقی را باز کردم، روی تختی پسر ۱۲ سالۀ لاغر در حالی که نفس‎های پی در پی و عمیق می‎کشید و مقداری خون خشکیده دور دهان و دماغش را گرفته بود در یکی از بسترهای بخش سرطان این شفاخانه نشسته بود.

این پسرک ۱۲ ساله که نصرت الله نام دارد و از ولایت ارزگان آمده‎است.

او در مورد مریضی‌اش می‎گوید.

" به کندهار آمدیم داکتران گفتند ببرید کابل، حالا این‎جا آمدیم گلویم زیاد درد می‎کند زمانی‎که سرفه می‎کنم، استفراغ هم می‎کنم."

مادر این پسر که در کنار تخت اش نشسته و اشک از چشمانش جاری بود به تکرار می‎گفت پسرم صحت یاب نخواهد شد یک سال است که در این جا بستری است.

این خانم می‎گوید، پسرم ۱۲ سال دارد و مصاب به سرطان خون می‎باشد از یک سال بدینسو از این بیماری رنج می‎برد. وی می‎گوید پسرش در اوایل دچار کم خونی و تمام بدنش پر از دانه‎های مکروبی شده و اسهال شدید نیز بود اما بعداً تشخیض شد که وی مبتلا به سرطان خون می‎باشد.

وی می‎گوید:

"اول در تمام بدنش دانه‎ها پیدا شد بعدا خونریزی پیدا کرد و اسهال شد در کندهار و ارزگان معاینات کردیم داکتران گفتند ببرید به شفاخانه کابل یک سال است که پسرم در این شفاخانه بستری می‎باشد."

این خانم می‎گوید، که پسرش در این اواخر از راه رفتن باز مانده و هیچ چیز خورده نمی‎تواند و خودش در بغل پسرش را از یکجا به جای دیگر انتقال می‎دهد.

راحت الله پسر ده ساله از ولایت میدان وردک که در بخش سرطانی این شفاخانه بستری است می‎گوید که در اوایل از درد شکم و تب شدید رنج می‎برد.

راحت الله می‎گوید، از ۵۰ روز بدینسو در این بخش بستری است وی با بسیار شجاعت می‎گوید که بخیر خوب می‎شود و به درس هایش ادامه می‎دهد.

او افزود:

" گلویم زیاد درد می‎کند بسیار به عذاب هستم داکتران گفتند که کم خون است گفتند ببرید کابل حالا آمدیم دوا را برایم شروع کرده‎اند اما نه پاهایم خوب شده و نه هم گلویم."

در گوشه دیگر این بخش صدای گریه طفلی خرد سالی به گوشم آمد نزدیک رفتم در یکی از بسترها طفل یکساله بستری بود که به گفته مادرش آن طفلک نیز مبتلا به سرطان خون است.

مادر این کودک می‎گوید، که وی از ۱۶ روز بدینسو در این بخش بستر است.

او افزود:

" از دو الی سه ماه می‎شود که از اشتها مانده بود زیاد خواب می‎کرد هر جای که بردم داکتران گفتند که سینه اش را گرفته و یا هم شش هایش را آب گرفته خوب نشد بعد از عملیات شش روز بستر بود بعداً گفتند مشکل را به داکتر داخله بگوید صحت طفل ببر این‎جا آمدیم امروز ۱۶ روز است که این‎جا هستیم کمی وضعیت اش بهتر است."

در بستر دیگر دختر ۱۰ ساله به اسم سعدیه نشسته بود وی با لبان ترک خورده که به سختی سخن می‌گفت در مورد مریضی اش چنین گفت:

" گلو و شکمم درد می‎کند درد شکمم زیاد شده ده ساله هستم صنف دوم استم از روز اول تا حال درد ام زیادتر شده‎است."

سرطان خون شايع ترين نوع سرطان در كودكان است و شامل آن دسته از بيماری های وخیم می‎باشد كه از سلول‎های خونی و بافت سازنده ی آن‎ها یعنی مغز استخوان منشأ می گيرد.

خون ریزی بیره‎ها، دردهای دوامدار استخوان، تب دوامدار، عفونت‎های مکرر، خونریزی‎های مکرر و شدید بینی، برجستگی‎های پوستی در ناحیه گردن و یا هم کشاله ران‎ها، کاهش انرژی و خستگی متداوم از جمله علایم سرطان خون می‎باشد.

در همین حال شماری از داکتران متخصص نیز تائید می‎کنند که جنگ انفجار و انتحار سبب افزایش بیماری سرطان خون نزد اطفال می‎باشد.

دکتور محمد عارف حسن زی متخصص داخله اطفال در شفاخانه صحت طفل اندراگاندی در صحبت با رادیو آزادی گفت، کودکانی که در این شفاخانه بستری هستند بیشتر از ولایات جنگ زده کشور آورده شده‎اند.

داکتر حسن زی می‎گوید، آلودگی هوا، مواد غذایی فاسد، دود و باروت و استفاده از سلاح‌های گوناگون از جمله عوامل مبتلا شدن به سرطان خون می‎باشد.

او افزود:

"واقعات واقعاً که زیاد شده شاید عوامل بسیار مختلفی داشته باشد تقریباً شما دیدید زمانی‎که پرسان می‎کردید از کجا آمدید آن‎ها از مناطق جنگ زده مانند ارزگان و غیره می‎گفتند، این مسئله را رد کرده نمی‎توانیم زمانی‎که در یک ساحه جنگ می‎باشد در آن‎جا انفجار می‎شود بمب انداخته می‎شود و این را رد کرده نمی‎توانیم که همه این‎ها یک فکتور زنده‎است که زمینه را مساعد می‎سازد و ما دیدم که واقعات بیشتر از مناطق جنگی است."

داکتر حسن زی می‎گوید، در سال گذشته ۱۸۲ کودک مبتلا به سرطان خون در این شفاخانه مراجعه کرده که ۲۷ تن آنان جان باخته‎اند.

به گفته داکتر حسن زی، اگر بیماری سرطان خون نزد اطفال در وقت معین آن شناسایی و تشخیص گردد قابل علاج می‎باشد.

داکتران شفاخانه صحت طفل اندراگاندی می‌گویند، بخاطر تداویی بیماری سرطان خون تا حدی امکانات در این شفاخانه موجود است اما آنان ابراز امیدواری می‌کنند که در آینده‌های نزدیک بخاطر تشخیص این بیماری نیز این مرکز تجهیز گردد.

فرشته ندا