رئیس جمهور امریکا با استقبال سرد در بروکسل مواجه شد

خبرگزاری اسوشیتد پرس در یک مطلب تحیلیلی نوشته‎است که با وصف شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور ترمپ رهبران عربستان سعودی و اسرائیل نسبت به رهبران غربی از او با پیشانی باز اسقبال کردند.

ترمپ در جریان سفرهای خود به عربستان سعودی و اسرائیل شاهانه پذیرایی شد و حتی دو کشور در تعهدات همکاری با امریکا با یکدیگر رقابت داشتند، اما در اروپا او با استقبال سرد رو به رو شد.

رئیس جمهور ترمپ هم در نوبت خود این سردی را بی جواب نگذاشت و با یاد آوری موضوعات مانند قرض‎های اعضای ناتو بر بعضی از متحدین امریکا استهزا نمود و به آن‎ها واضحانه اظهار داشت که اگر این کشورها سهم مالی خود را به ناتو درست پرداخت می‎کردند ناتو می‎توانست در جنگ علیه تروریزم نسبت به امروز بسیار موفق باشد.

فعلا تقریبا هفتاد درصد مصارف ناتو را امریکا می‎پردازد. اعضای ناتو قبلاً تعهد کرده بودند که مصارف نظامی خود را تا سال ۲۰۲۴ به دو فیصد درآمد نا خالص ملی خود برابر می‎سازند ولی این تعهد را تا حال صرف بریتانیا، استونیا، یونان ، پولند و ایالات متحده امریکا بجا آورده‎است.

بروکسل

رئیس جمهور ترمپ همچنان در جریان صحبت در مجلس سران ناتو از یاد آوری دفاع متقابل بین امریکا و متحدان آن با صراحت شانه خالی کرد.

در جریان این سخنرانی آقای ترمپ، صدراعظم آلمان انگلا مرکل، رئیس جمهور فرانسه ایمانوئل مکرون و رهبران دیگر کشورهای عضو ناتو به شکل بی سابقه خاموشی اختیار کرده بودند و در وقت عکس گرفتن عنعنوی رهبران هم، بسیاری از آن‎ها می‎خواستند از آقای ترمپ فاصله بگیرند.

رئیس جمهور ترمپ در بخش اخیر اولین سفر رسمی خارجی خود به جزیره زیبای سیسلی در ایتالیا رفته‎است که در آن‎جا اجلاس سران هفت کشور بزرگ صناعتی جهان یاجی هفت آغاز شده‎است که در آن علاون بر رئیس جمهور امریکا رهبران بریتانیا، فرانسه، جرمنی، ایتالیا، جاپان و کانادا اشتراک دارند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس در مطلب تحلیلی خود پیشبینی کرده‎است که شاید در این اجلاس هم با رئیس جمهور ترمپ رفتار بسیار محتاطانه صورت بگیرد زیرا او در مبارزات انتخاباتی خود همیشه شعار نخست امریکا را بلند کرده و بیان می‎کرد که شاید از بسیار پیمان‎های اقتصادی خارج شود.

اما سخنگوی قصر سفید روز پنچشنبه اظهار داشت که آقای ترمپ در اجلاس جی هفت با هر یک رهبر کشورهای عضو این گروه جداگانه ملاقات خواهد کرد.

مشاور اقتصادی قصر سفید گری کوهان روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت آقای ترمپ در فضای صمیمی با این رهبران دیدار خواهد کرد و طرف‎ها از نظریات یک دیگر آگاه خواهند شد.