افغانستان ششمین تفاهمنامه توسعه اقتصادی-تجارتی را با تاجکستان امضا کرد

افغانستان ششمین تفاهمنامه توسعه اقتصادی- تجارتی را با تاجکستان امضا کرد.

همکاری‎های اقتصادی و تجارتی به شمول توسعه انرژی و آب، نفت و گاز، حمل و نقل، مخابرات و گمرکات مواردی‎اند که در ششمین تفاهمنامه اقتصادی- تجارتی میان افغانستان و تاجکستان شامل اند.

وزیر اقتصاد افغانستان در مراسم امضای این قرار داد به روز جمعه در کابل، امضای این قرارداد را در رشد روابط اقتصادی میان دو کشور مهم خواند.

عبدالستار مراد، نقش پنج تفاهمنامه قبلی را در بهبود روابط بین دو کشور مثبت ارزیابی کرده گفت که به همین دلیل دور ششم آن با مذاکرات همه‌جانبه بین دو طرف، به امضا رسیده‌است.

مراد: امیدوارم روابط اقتصادی میان افغانستان و تاجکستان را بیشتر گسترش دهد.

او افزود:

"پروتوکول فعلی در بخش‎های مختلف اقتصادی و تجارتی به امضا رسید، امیدوارم روابط اقتصادی میان افغانستان و تاجکستان را بیشتر گسترش دهد."

به اساس معلومات وزیر اقتصاد، تاجکستان کمک‎های با حکومت افغانستان در عرصۀ پروژه‌های مانند کاسا یک هزار، راه آهن تاجکستان- ترکمنستان و افغانستان و راه‌ آهن چین- قرغزستان-افغانستان و ایران می‎کند، تا این کشور به خودکفایی اقتصادی برسد.

از سوی‌هم، خدایار خدایارزاده وزیر نقلیات تاجکستان در این مراسم گفت که کشورش آماده‌است با حکومت افغانستان در موارد مختلف همکاری کند.

او گفت در حال حاضر سطح تجارت میان تاجکستان و افغانستان از سی و پنج میلیون دالر به هفتاد و پنج میلیون دالر سالانه، افزایش یافته‎است.

گوشه از سرحد افغانستان با تاجکستان

او افزود:

"درین مرحله حساس تاریخ کشورهای ما عملا منفعت‎های مشترک دارند که امنیت، ثبات و رشد پایدار مناسبت‎های واقعا دوستانه می‎باشند و ما آماده هر نوع همکاری می‎باشیم."

گفتنیست که حکومت افغانستان قبل از این نیز پنج تفاهم‌نامۀ هم‌کاری اقتصادی- تجارتی را با تاجکستان به امضا رسانیده که نقش آن مفید خوانده شده‎‌است.

رئیس جمهور غنی در سخنرانی‎هایش همواره تاکید کرده که افغانستان را در میان کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی به یک منطقه مهم تجارتی و ترانزیتی مبدل خواهد کرد.

مقام‎های افغان انکشاف روابط تجارتی افغانستان با کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی را در کاهش مشکلات اقتصادی این کشور مهم می‎خوانند.

سحر لیوال