سپایسر: استراتژی امریکا در قبال افغانستان تا هنوز نهایی نشده‌است

قصر سفید می‌گوید، سرگرم بررسی اوضاع افغانستان است و هنوز آمادۀ اعلان استراتژی دولت امریکا در قبال افغانستان نشده‌است.

نزدیک به چهار و نیم ماه از آغاز کار حکومت امریکا به رهبری دونالد ترمپ می‌گذرد، اما واشنگتن هنوز سرگرم بررسی استراتژی ایالات متحده در قبال افغانستان است.

شان سپایسر سخنگوی قصر سفید دیشب گفت، رئیس جمهور ترمپ با وزارت دفاع ایالات متحده استراتژی افغانستان را بررسی می‌کند.

وی گفت:

"در بارۀ بررسی افغانستان، او (رئیس جمهور) با وزارت دفاع کار می‌کند. هر گاه تصمیم نهایی درین باره گرفته شد شما را در جریان خواهیم گذاشت."

سپایسر به این پرسش که جنگ افغانستان ارزش چه مقدار پول و جان سربازان امریکایی را دارد و آیا این جنگ پایان یافتنی است یا خیر پاسخ واضح نداد.

اما وی گفت، شکست دادن تروریزم و تندروی در اولویت کاری رئیس جمهور ترمپ قرار دارد.

شان سپایسر افزود آقای ترمپ در نخستین سفر خارجی‌اش به‌حیث رئیس جمهور امریکا، تلاش کرد جهان اسلام را بر ضد تروریزم و تندروی متحد سازد.

شان سپایسر سخنگوی قصر سفید

وی گفت:

"او می‌خواهد داعش را شکست دهد، می‌خواهد القاعده را شکست دهد. می‌خواهد تروریزم را شکست دهد. در جریان سفرش برای متحد ساختن جهان اسلام بر ضد تروریزم تلاش کرد. درین باره با صدراعظم اسرائیل بنیامین نتانیاهو، محمود عباس رهبر ادارۀ خودگردان فلسطین و حتی با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان صحبت کرد. رئیس جمهور هر جای که رفت حفاظت از کشور ما و مردم جهان در بحث‌هایش اولویت داشت. او می‌خواهد مطمئن شود که کشور و مردم ما در امان استند. به همین دلیل خواستار بررسی این استراتژی شده‌است."

هرچند در بارۀ جزئیات استراتژی جدید ایالات متحده برای افغانستان اطلاعات رسمی در دست نیست، اما جان مک‌کین رئیس کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنای امریکا گفته‌است باور دارد که استراتژی مشاوران امنیتی رئیس جمهور دونالد ترمپ برای افغانستان کامیاب خواهد بود.

ظاهراً عمده‌ترین موضوع مورد بحث در استراتژی جدید افزایش شمار نظامیان بین‌المللی در افغانستان است.

ایالات متحدۀ امریکا ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد که در چوکات نظامیان ناتو مأموریت آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای افغان را به پیش می‌برند.

در مجموع ۱۳ هزار سرباز کشور‌های عضو ناتو در افغانستان مستقر اند.

رسانه‌ها از احتمال افزایش سه هزار تا پنج هزار سرباز ناتو در افغانستان گزارش داده‌اند، اما ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو هفته گذشته در گفت‌وگوی اختصاصی به رادیو آزادی گفت، تصمیم نهایی در ظرف چند هفتۀ آینده اعلان خواهد شد.