لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

امریکا می‌خواهد بن‌بست موجود در جنگ افغانستان را بشکند


یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده به مجلس سنای این‌کشور گفته است، پنتاگون در حال تکمیل ساختن بررسی‌هایش در مورد چگونگی جنگ افغانستان است.

تریزا ویلان، سرپرست معاونیت این وزارت دیروز گفت، انتظار می‌رود که طرح اردوی امریکا درین مورد به دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده هفته آینده پیشکش شود.

خانم ویلان افزود هدف آنست که بن‌بست موجود در جنگ افغانستان شکسته شود.

جنرال جان نیکلسن، قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان نزدیک به سه ماه پیش گفته بود برای جنگ علیه شورشیان طالبان به چند هزار سرباز اضافی که احتمالاً تعدادی از آنان را باید متحدان امریکا آماده بسازند، نیاز است.

شماری از سربازان امریکایی در میدان هوایی کندهار
شماری از سربازان امریکایی در میدان هوایی کندهار

شماری از مقام‌های کنونی و سابق امریکا می‌گویند، بحث‌ها در مورد سه هزار تا پنج هزار سرباز اضافی صورت می‌گیرد.

انتظار می‌رود اکثریت این نیروها را مربیان و نظامیان قوای هوایی تشکیل بدهند.

بحث‌ها درین مورد در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس گزارش‌ها شورشیان طالبان حمله‌های مرگبار‌ شان را در افغانستان شدت بخشیده‌اند.

جنرال ریموند توماس، فرمانده عملیات خاص اردوی امریکا که در نشست مجلس سنای امریکا همراه با خانم ویلان حضور داشت گفت، در کنار مسئله افزایش سربازان در افغانستان، غور در باره اصول عملیات نظامیان نیز ادامه دارد.

هر چند او ارزیابی‌ها در مورد افزایش شمار سربازان در افغانستان را تائید کرد اما افزود که به نظرش نیاز نیست تعداد نیروهای عملیات خاص بیشتر شود.

در مورد اینکه در طرح نو قوماندانان اردوی امریکا به رئیس جمهور این‌کشور چه سفارش شده جزئیات زیاد نیست، اما حکومت افغانستان ابراز امیدواری کرده است که در استراتژی جدید امریکا در مورد افغانستان هدف قراردادن لانه‌های اصلی تروریستان شامل ساخته شود.

حکومت افغانستان بر اردوی پاکستان اتهام وارد کرده که از طالبان حمایت می‌کند، ادعای که از سوی پاکستان رد شده‌است.

دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، در مورد این استراتژی نظر حکومت افغانستان گرفته شده‌است.

دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:

"این استراتژی در مورد افغانستان است، بنابرین نظر حکومت افغانستان شرط اساسی است. ما خواهان مبارزه مؤثر علیه تروریزم استیم به این معنی که تروریزم در کجاست و از کجا می‌آید؟ همین خواست ماست."

رئیس جمهور دونالد ترمپ تا هنوز در مورد فرستادن سربازان اضافی به افغانستان تصمیم اش را اعلام نکرده‌است.

بر اساس گزارش‌ها در جنگ افغانستان بیش از ۲۳۰۰ امریکایی کشته و اضافه از ۱۷ هزار تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

شماری از مقام‌های امریکایی شک دارند که فرستادن سربازان تازه نفس به افغانستان در میدان جنگ تغییر مثبت بیآورد، اما برخی‌ها هم اعزام این سربازان را برای سرکوب کردن طالبان یک نیاز می‌دانند.

هم اکنون بیش از ۱۳ هزار سرباز بین‌المللی به شمول حدود هشت و نیم هزار سرباز امریکایی در افغانستان مستقر استند.

XS
SM
MD
LG