افزایش اختلافات میان گروه داعش بر سر تعیین رهبر برای افغانستان و پاکستان

در نامۀ که توسط یک قوماندان ارشد شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش نوشته شده، گفته می‌شود که اختلافات روی قدرت میان گروه‌های افغان داعش در افغانستان و پاکستان در حال افزایش است.

بر اساس این نامه، به‌طور خاص این اختلافات جنگجویان بدنام و تندخوی ازبکستان مربوط به داعش را در برابر گروه‌های پاکستانی داعش قرار داده‌است که با ادارۀ استخبارات (آی. اس. آی) پاکستان نزدیک اند.

شورشیان داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی در این منطقه تبارز کرده، به نام امارت خراسان اعلام موجودیت کردند که نام تاریخی بخش‌های از افغانستان، ایران و کشورهای آسیای میانه محسوب می‌شود.

این نامه که از نزد یک جنگجوی دیگر مرتبط با داعش که دستگیر شده به دست آمده و در اختیار آژانس خبری اسوشتید پرس قرار گرفته، توسط معاویه ازبکستانی امضا شده‌است که ادعای رهبری داعش را بعد از مرگ عبدالحسیب در این منطقه دارد.

عبدالحسیب در ماه اپریل سال جاری میلادی در نتیجه عملیات مشترک نیروهای امریکایی و افغان کشته شد.

معاویه ازبکستانی این نکته را رد می‌کند که بعد از مرگ عبدالحسیب شخصی به نام شیخ اسلم فاروقی رهبری داعش را در این منطقه به عهده گرفته‌است.

معاویه ازبکستانی ادارۀ استخبارات (آی. اس. آی) پاکستان را در عقب این تبلیغات و آوازه‌ها خوانده‌است.

در این نامه معاویه ازبکستانی می‌نویسد:

"حتی اگر این اطلاعات درست هم باشد، در آن صورت ادارۀ استخبارات (آی. اس. آی) پاکستان در عقب آن قرار دارد. ما آن را نمی‌پذیریم، چون برای خداوند و دین وی می‌جنگیم."

در این نامه معاویه ازبکستانی به آنهایی که او آن‌ها را "کافران، سازمان‌های استخباراتی و نیرنگ بازان" خوانده، هشدار داده گفته‌است که آن‌ها از عقب پرده‌ها عمل می‌کنند.

جنگجویان آسیای میانه و افغان داعش می‌خواهند رهبری این گروه را از چنگ پاکستانی‌ها بیرون کنند.

با آن‌که حافظ سعید بنیان‌گذار داعش در افغانستان یک مرد قبایلی پاکستانی بود و در ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی در نتیجه حملۀ یک طیاره بی‌پیلوت کشته شد.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، به نظر می‌رسد که بعد از اجلاس اخیر که در منطقه قبایلی پاکستان صورت گرفت و در آن حدود ۴۰ قوماندان ارشد داعش اشتراک داشتند، به‌گفته دو شخصی که از جریان این اجلاس آگاهی دارند، اختلافات بین گروه‌های مرتبط با شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در این منطقه افزایش یافته‌است.