لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۳۸

موحد: داعش در بخش‌های مختلف نورستان به سربازگیری آغاز کرده‌است


شماری از نماینده‌گان مردم نورستان در ولسی جرگه و اعضای شورای ولایتی این ولایت می‌گویند، گروه داعش فعالیت‌های مخفی و سربازگیری را در بخش های نورستان آغاز کرده‌است.

آنان می‌گویند، دو آب، مندول، وانت وایگل، وامه و نورگرام ولسوالی‌های هستند که در حال حاضر داعشیان در آن به جلب و جذب افراد آغاز کرده‌اند.

مولوی احمدالله موحد یکی از نمایندگان این ولایت در ولسی جرگه روز شنبه به رادیو آزادی درین باره گفت، فعالیت داعش در نورستان در حال گسترش است.

ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

او گفت:

"روز به‌روز فعالیت و تجمع داعش در نورستان بیشتر شده می‌رود، در کنار داعش مناطقی که از اداره دولت بیرون است طالبان نیز حاکمیت دارند، گزارش‌های که ما از ولایت داریم داعش فعالیت خود را آغاز کرده یعنی در دواب و مندول بیشتر است و تلاش دارند تا دیگر ولایات را نیز زیر تهدید هایش بیاورد."

آنان بی‌خبری حکومت را از اوضاع نورستان و جلب و جذب افراد از سوی داعش را در این ولایت نگران کننده می‌خوانند.

نورستان درسال‌های پسین شاهد فعالیت‌های گسترده طالبان بوده‌است اما اکنون حضور و فعالیت داعش نگرانی‌های نمایندگان این ولایت در ولسی جرگه و شورای ولایتی را بیشتر ساخته‌است.

سعدالله رئیس شورای ولایتی نورستان به رادیو آزادی می‌گوید، داعشیان چهار روز پیش در ولسوالی نورگرام به گونه رسمی نشرات رادیویی شان‌را آغاز کردند و با تبلیغات، مردم را به پیوستن در صفوف شان تشویق می‌کنند.

اگر به امنیت این ولایت توجه نشود پیامد آن برای دیگر ولایت‌ها چه خواهد بود؟

جاوید کوهستانی
جاوید کوهستانی

جاوید کوهستانی یکی از کارشناسان امنیتی در این باره می‌گوید:

"اگر نورستان به مرکز داعش و شورشگری جدی مبدل گردد می‌تواند به عنوان یک پایگاه عقبی این گروه مبدل گردد، می‌تواند به امنیت شمال و ولایات مرکزی افغانستان خطر آفرین باشد، دولت افغانستان بنابر سردرگمی که در استراتژی امنیتی‌اش دارد و یا به علت اختلافات راهبردی در دولت افغانستان، هیچ توجه خاصی برای خنثی سازی فعالیت‌های داعش وجود ندارد."

نورستان متصل با چترال پاکستان و هم سرحد با ولایت‌های بدخشان، پنجشیر، کنر، ننگرهار و لغمان است که به گفته کارشناسان و نماینده‌گان مردم این ولایت در ولسی جرگه می‌تواند پیامد بدی به دیگر ولایت‌ها نیز به همراه داشته باشد.

اما محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در پاسخ به این انتقادها تاکید می‌ورزد که نیروهای امنیتی در نورستان عملاً عملیات‌ها را به پیش می‌برند و تلفات زیادی را به این گروه نیز وارد کرده‌اند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"ما در ولسوالی‌ها و در مناطقی که تهدید است حضور می‌یابیم، کوه‌های که از جانب چترال به این ولسوالی‌ها نزدیک است، ما از آنجا و از مناطق مانوگی، واته پور و همچنان در مرکز نورستان قوت‌های ما را داریم و آن‌ها برای این در آن بخش‌ها جابجا شده‌اند که اگر دشمن این بخش‌ها را با تهدید مواجه سازد به مقابله آمده باشیم."

پیش ازین از فعالیت گروه داعش در شماری از ولایت دیگر افغانستان مانند زابل، کنر، بدخشان و سرپل نیز سخن زده شده و حتی در ننگرهار، امریکا بزرگترین بمب را بر مواضع این گروه پرتاب کرد.

این در حالیست که نیروهای امریکایی در افغانستان اخیراً گفته اند که از آغاز ماه مارچ سال روان میلادی تاکنون ۷۵۰ جنگجوی داعش را مشترکاً با نیروهای خاص افغان در این‌کشور کشته‌اند.

در اعلامیه نیروهای امریکایی آمده‌است که حافظ سعید رهبر داعش و عبدالحسیب جاگزین آن در افغانستان طی دو عملیات جداگانه کشته شده‌اند.

جاوید کوهستانی کارشناسان امنیتی افغان می‌گوید که اگر به وضعیت نورستان رسیدگی جدی نشود، این ولایت به گفته وی به پایگاه اصلی مخالفان مسلح به‌خصوص داعش مبدل خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG