لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

اتمر در نشست مسکو خواهان مبارزه با گروه‌های تروریستی خواهد شد


محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان

قرار است امروز "سه شنبه" در مسکو پایتخت روسیه، یک نشست امنیتی با شرکت مقام‌های ۲۵ کشور به‌شمول افغانستان آغاز شود.

در این نشست دو روزه، روی مسایل منطقه‌ای، به خصوص چگونگی جلوگیری از فعالیت گروه داعش در افغانستان بحث خواهد شد.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در کنار شرکت در نشست مسکو، با شماری از مقام‌های ارشد امنیتی کشورهای مختلف در باره نگرانی‌های افغانستان در مبارزه بر ضد تروریزم گفت‌وگو خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی افغانستان امروز در نشست امنیتی روسیه، خواهان مبارزه با گروه داعش و سایر گروه‌های تروریستی خواهد شد.

محمد حنیف اتمر دیروز روانه مسکو شد تا در هشتمین نشست امنیتی روسیه شرکت کند.

قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت، آقای اتمر امروز با شماری از مقام‌های کشورهای مختلف دیدار خواهد کرد و بحث نگرانی از مبارزه با تروریزم و روابط دو جانبه در صدر آجندا ها قرار خواهد داشت.

قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

وی گفت:

"قرار است محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، علاوه بر مقام‌های روسی، با مشاورین امنیت ملی ایران، چین، قزاقستان، ازبکستان و تاجکستان ببیند. در دیدار با آن‌ها روی روابط دو جانبه و همکاری صحبت خواهد شد."

شماری از مقام‌های افغان و امریکایی اخیراً روسیه را به همکاری با طالبان مسلح در افغانستان متهم کرده‌اند.

اما مقام‌های روسی، حمایت تسلیحاتی طالبان را رد می‌کنند و می‌گویند که به هدف تشویق طالبان برای مذاکرات صلح و نگرانی‌های روسیه در مورد داعش، با این گروه تماس گرفته‌است.

اما قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در این مورد چیزی نگفت که آیا آقای اتمر برای همتای روسی‌اش در مورد همکاری آن کشور با طالبان و نگرانی از این ناحیه گفت‌وگو خواهد کرد یا نه؟

وی در صحبت با رادیو آزادی، از برخی مشکلات یادآوری کرد و گفت که افغانستان از مدتی به این‌سو تلاش‌ها را برای به میان آمدن اجماع منطقه‌ای در کار مبارزه در برابر یک دشمن مشترک آغاز کرده‌است.

وی گفت:

"بیشتر از یک سال است که حنیف اتمر با کشورهای مختلف در منطقه، بحث‌های داشته و در همین رابطه به کشورهای مختلف سفر کرده‌است. در جریان این مسافرت‌ها بعضی دستاوردها هم وجود داشته که از آن جمله، یکی هم نتیجه گرفتن از تعریف دشمن مشترک است. همچنان برای تبادله اطلاعات در مورد دشمن توافق صورت گرفته‌است."

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان افزود، مشاور امنیت ملی کشور با شرکت کننده‌های نشست مسکو، روی مبارزه مشترک با تروریزم نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

به‌گفته قادر شاه، محمد حنیف اتمر به صورت خاص با روسیه در مورد مبارزه مشترک با گروه داعش گفت‌وگوهای خواهد داشت.

روسیه از نفوذ فزاینده گروه داعش خیلی نگرانی دارد و تصور می‌کند که این گروه شاید از راه آسیای میانه، روسیه را تهدید می‌کند.

انتظار می‌رود در نشست دو روزه مسکو که بیشترین تمرکزش در مورد مبارزه با گروه داعش است، مقام‌های امنیتی ۲۵ کشور جهان شرکت و سخنرانی کنند.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG