آزاد: اظهارات برخی مقامات بالای تصامیم ارگ تأثیر ندارند

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر عطا محمد نور والی بلخ می‌گوید، تصامیم در ارگ و کابینه گرفته می‌شود و اظهارات اشخاص داخل و خارج حکومت مبنی بر رد کردن فیصله‌ها و اعلامیه‌ها، هیچ تأثیری بر تصامیم ارگ به میان نمی‌آورند.

نجیب‌الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی همچنان به اظهارات اخیر صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه نیز واکنش نشان داد و گفت، اختلاف نظر میان سیاسیون یک اصل است.

نجیب الله آزاد

او افزود:

"سرپرست وزارت خارجه جناب ربانی هرچه گفت از آدرس حزب‌شان گفت، در مورد والی صاحب (عطا محمد نور والی بلخ) آن‌چه تصامیم حکومت را رد کرده درین مورد ما چه بگویم که رد کردند، تصامیم در ارگ گرفته می‌شود و هر تصمیمی که رئیس صاحب جمهور و کابینه به‌گونه مشترک می‌گیرند قابل قبول می‌باشد، کسانی‌که بیرون از حکومت است و کسانی‌که داخل حکومت است رد کردن آن‌ها، تأثیری بالای تصامیم ارگ نمی‌آورد."

به دنبال وقوع چند رویداد تروریستی و تظاهرات شماری از باشنده‌گان پایتخت، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه و سرپرست رهبری حزب جمعیت اسلامی از حکومت خواست تا محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی و سران نهاد‌های امنیتی را برکنار کند.

دفتر شورای امنیت به این خواست جمعیت اسلامی واکنش نشان داد و آن را اظهارات سیاسی خوانده گفت، مشاور امنیت ملی صلاحیت اجرایی ندارد.

اما به تازگی عطا محمد نور والی بلخ در واکنش به این اعلامیه دفتر شورای امنیت ملی گفته‌است، بیشتری مقام‌های امنیتی بدون تائید مشاور امنیت ملی، مقرر نمی‌شوند.

در همین حال برخی کارشناسان حقوقی می‌گویند، مقام‌های حکومتی حق ندارند تا اظهارات ضد حکومتی داشته باشند.

کبیر رنجبر یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، این مقام‌ها اگر بیشتر به انتقاد از حکومت تمایل دارند، باید پیش از آن استعفا دهند.

کییر رنجبر

او گفت:

"زمانی می‌توانند این کار را کنند که از پست‌های خود استعفا دهند و از موضع اپوزیسیون انتقاد کنند، آن انتقاد هم زمانی مورد پذیرش مردم قرار می‌گیرد که بر مبنای یک حرف مشخص باشد و نارسایی‌ها را طوری انتقاد کنند که راه حل را پیشنهاد کنند."

آقای رنجبر همچنان می‌گوید، چنین اظهارات به نفع مردم نیست و باید سیاسیون برای یکپارچگی ملت، ابراز نظر کنند.

به‌گفته وی، در شرایط فعلی مخالفان مسلح دولت تلاش می‌کنند تا از اختلاف‌ها میان سیاسیون و مقام‌های حکومتی، بهره‌گیری کنند.

گزارش: نصرت پارسا