لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

حزب جمعیت خواهان برکناری حنیف اتمر و مسئولان نهاد‌های امنیتی شد


صلاح‌الدین ربانی سرپرست حزب جمعیت اسلامی و وزیر خارجه افغانستان
صلاح‌الدین ربانی سرپرست حزب جمعیت اسلامی و وزیر خارجه افغانستان

صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان و سرپرست جمعیت اسلامی روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، نهاد‌های امنیتی توانایی و اراده تأمین امنیت جان شهروندان را ندارند.

وی که در واکنش به رویداد‌های اخیر کابل سخن می‌گفت اظهار داشت که برخی این حمله‌ها بدون تفاهم و تبانی برخی مسئولان امنیتی ممکن نیست.

سرپرست جمعیت اسلامی می‌گوید، پس از مشوره و بحث‌ها با اعضای این حزب، خواستار برکناری مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و مسئولان رهبری نهاد‌های امنیتی اند.

صلاح‌الدین ربانی در کنار این، دو خواست دیگر را هم مطرح می‌کند:

"برکناری مشاور امنیت ملی و رهبری نهاد‌های امنیتی و تقرر شخصیت‌های قابل قبول به جای آن‌ها، دوم، پیگیری شفاف حوادث خونین روز‌های چهارشنبه، جمعه و شنبه شهر کابل و به محکمه معرفی کردن عاملین و دستور دهنده‌گان این حوادث و سوم، تطبیق کامل موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی به عنوان بنیادی‌ترین سند مشروعیت این حکومت."

آقای ربانی در اشاره به حمله روز شنبه بر مراسم نماز جنازه پسر معاون مشرانو جرگه می‌گوید، برنامه ترور‌های شخصی سران جمعیت به ترور‌های جمعی، ارتقا کرده‌است.

این در حالیست که بدون اعضای جمعیت اسلامی، سایر شخصیت‌های متنفذ و شهروندان کابل هم در مراسم اشتراک داشتند.

جمعیت اسلامی در حالی این اظهارات را بیان می‌دارد که در حمله موتر بم روز چهارشنبه در کابل، حدود ۹۰ تن کشته و بیش از چهار صد تن دیگر زخمی شدند.

تصویر از تظاهرات روز جمعه گذشته در کابل
تصویر از تظاهرات روز جمعه گذشته در کابل

به دنبال این حمله شماری از شهروندان کابل روز جمعه گذشته دست به تظاهرات زدند که این تظاهرات به خشونت کشیده شد و در آن شماری از تظاهر کننده‌گان کشته و زخمی شدند.

یک روز پس از این مظاهره خشونت‌بار، زمانی‌که شماری از مقام‌های حکومت در مراسم جنازه پسر محمد علم ایزدیار معاون مشرانو جرگه شرکت کرده بودند نیز سه حمله انتحاری صورت گرفت و در آن نیز دست کم هفت تن کشته و نزدیک به صد تن زخمی شدند.

در کنار اعتراض و واکنش جمعیت اسلامی در پیوند به این رویداد‌ها، از چهار روز به این‌سو تظاهرات برخی باشنده‌های کابل پا برجاست.

این تظاهرات سبب شده تا جاده‌های متصل به ارگ، ریاست اجرائیه و برخی نهاد‌های امنیتی مسدود بمانند و نیز برخی نهاد‌های خصوصی نیز از فعالیت باز مانند.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به خواست جمعیت اسلامی مبنی بر برکناری مشاور امنیت ملی و رهبری نهاد‌های امنیتی می‌گوید، پیش از پایان بررسی‌ها در باره این رویدادها، هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت:

"هر رویداد که اتقاق می‌افتد همه شهروندان و حکومت انتظار دارند که در مورد‌اش بررسی همه‌جانبه از زوایا و ابعاد مختلف صورت بگیرد، ما مثل طالبان نمی‌خواهیم که در مورد هر کس محکمه صحرایی کنیم و یا یک اقدام بدون بررسی انجام دهیم، هر رویداد که صورت می‌گیرد چه رویداد چهارراهی زنبق یا رویداد روز جمعه بوده یا رویداد‌های دیگر بوده، باید بررسی شوند."

آقای مرتضوی می‌گوید، بعد از رویداد‌های اخیر حد اقل دو نشست فوق‌العاده امنیتی برگزار شده و فیصله گردیده‌است تا این رویداد‌ها بررسی شوند.

به‌گفته وی لوی سارنوالی وظیفه گرفته تا رویداد روز چهارشنبه را به‌گونه همه‌جانبه بررسی کند.

سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور گفته‌است، در ترکیب هیئت بررسی لوی سارنوالی، خانواده قربانیان رویداد چهارشنبه و نماینده‌های اعتراض کننده‌گان نیز شامل اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG