ارگ: یوناما ماموریتش را با در نظر داشت اولویت‌های ما به پیش خواهد برد

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که که سازمان ملل متحد ماموریت‌اش را با در نظر داشت اولویت‌های حکومت این کشور به پیش خواهد برد.

پس از سفر یان کوبیش معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در رأس یک هیئت به هدف ارزیابی ماموریت این سازمان به کابل، حکومت افغانستان می‌گوید که اولویت هایش را به این هیئت سپرده‌است.

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه بدون ارائۀ جزئیات به رادیو آزادی گفت که یان کوبیش در دیدار با رئیس جمهور محمد اشرف غنی تعهد نمود که سازمان ملل ماموریت‌اش را با در نظر داشت اولویت‌های حکومت افغانستان به پیش خواهد برد.

نجیب آزاد

او گفت:

"با رئیس جمهور نشست یک ساعته داشت که درین نشست رئیس جمهور نگرانی‌ها و پیشنهادات شان‌را در مورد نقش سازمان ملل متحد در افغانستان با وی در میان گذاشت تا به سرمنشی این سازمان برسد و آن به همان شکل عملی خواهد شد."

یان کوبیش معاون سرمنشی سازمان ملل متحد روز دوشنبه در رأس یک هیئت به کابل آمد تا کارهای دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما را در افغانستان ارزیابی نماید.

در اعلامیه که روز دو شنبه ازسوی دفتر یوناما منتشر شده آمده‌است که سفر آقای یان کوبیش بنابر خواست شورای امنیت سازمان ملل انجام شده که هدف آن ارزیابی استراتیژیک کارکرد دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در افغانستان می‌باشد.

به اساس معلومات این اعلامیه یان کوبیش معاون سرمنشی سازمان ملل متحد قبلاً نیز به همین هدف به کابل آمده‌است و قرار است تا نتایج این بررسی استراتیژیک در اوایل ماه جولای ۲۰۱۷ به شورای امنیت ملل متحد سپرده شود.

با آن‌که دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در افغانستان از دیر زمانی فعالیت دارد اما فعالیت‌های این سازمان پس از سرنگون شدن رژیم طالبان گسترده‌تر شده‌است.

به گفته آگاهان هماهنگی میان کشورهای کمک کننده و نقش داشتن در تامین صلح افغانستان از جمله مسئولیت‌های بزرگ این اداره محسوب می‌شوند که آن را باید بگونۀ درست ادا می‌کرد.

نشان یوناما

حمید عزیزی یکی از آگاهان سیاسی می‌گوید که دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در افغانستان با دلایل مختلف نتوانست در بخش تامین صلح نقش مهم‌اش را به‌گونه لازم بازی کند.

او گفت:

"یوناما در کل سازمان ملل در افغانستان نقش کم رنگی داشته‌اند حتی دیده شده که در قضایایی مهم سیاسی این کشور نقش عمده را بازی بکنند بارزترین مثال آن انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود است که در حل اختلافات به میان آمده نتوانستند نقش مهمی داشته باشند."

آرین یون یکی از اعضای کمیسیون بین الملل ولسی جرگه می‌گوید، هرچند که از نقش بسزای دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در افغانستان چشم پوشی نمی‌شود اما می‌افزاید که در حل تنش‌ها و جنجال‌ها موجود در افغانستان هیچ نقشی نداشته‌است.

وی با اشاره به سفر یان کوبیش به کابل گفت که آقای یان کوبیش باید هنگام ارائه گزارش از نتایج ارزیابی کارهای یوناما در افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل، در خصوص نقش این سازمان در بخش تامین صلح افغانستان و حل مشکلات این‌کشور با کشور های همسایه‌اش پیشنهادات جدی داشته باشد.

گزارش: آرزو غیاثی