لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

امریکا حملات هوایی‌اش در افغانستان را سه برابر ساخته است


نظامیان امریکایی حملات هوایی‌شان در افغانستان را سه چند ساخته‎اند.

نظامیان امریکایی در سه ماه اول سال جاری میلادی ۹۰۰ حمله هوایی را در نقاط مختلف افغانستان انجام داده‎اند که این رقم سه چند بیشتر از حملات هوایی سال گذشته در همین مدت است.

بیل سالوین یک سخنگوی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان این اظهارات را به آژانس خبری جرمنی گفته‎است.

به‌گفته سالوین بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا سال گذشته صلاحیت‎های قوماندان عمومی قوای امریکایی در افغانستان را افزایش داد و سر از ماه جون سال گذشته حملات هوایی شدت یافتند.

سخنگوی مأموریت حمایت قاطع ناتو گفته‎است در سه ماه سال ۲۰۱۷ به هدف محو مواضع طالبان و داعش نسبت به ماه‎های جنوری تا اپریل سال گذشته حملات هوایی سه چند بیشتر شده‎است.

سال گذشته در همین مدت ۳۰۰ حمله هوایی شده بود.

در این حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎گوید حملات هوایی قوای بین‌المللی در افغانستان مؤثر اند و تا زمانی به آن نیاز است که قوای هوایی افغان به پای خود بی‌ایستد.

سال گذشته در همین مدت ۳۰۰ حمله هوایی شده بود.
سال گذشته در همین مدت ۳۰۰ حمله هوایی شده بود.

او افزود:

"نیروهای بین‌المللی در بخش هوایی با ما کمک می‎کنند و در بخش‎های که قوای هوایی ما خود نمی‎توانند به آن‌جا رسیدگی کنند، ما اهداف را به آن‎ها می‎دهیم، با آن‎ها هماهنگ می‎سازیم و آن‎ها اقدام می‎کنند و از همین طریق شماری زیاد از مخالفین از بین رفته‎اند. تا زمانی‎که قوای هوایی افغان خود به پای خود ایستاده شود، به همکاری آن‎ها نیاز است."

آخرین حمله هوایی نظامیان امریکایی بر ولسوالی اچین ننگرهار صورت گرفت که در آن بزرگترین بمب غیر هستوی‌شان را که مسمی به مادر بمب‎ها بود علیه مخفیگاه‎های داعش استفاده کرده و حدود ۱۰۰ داعشی را کشتند.

با وجود آن‌که به‌گفته مقامات این حملات مؤثر اند ولی شمار تلفات ملکی در چنین حملات هوایی هنوز هم سؤال برانگیز است.

آژانس خبری جرمنی به یک گزارش یوناما اشاره کرده که نگرانی جدی‌اش را در مورد افزایش حملات هوایی ابراز کرده‎است.

یوناما این را هم گفته‎است که در ۴ ماه اول سال ۲۰۱۷ در اثر حملات هوایی ۲۷ غیر نظامی افغان کشته شدند و ۷۶ تن دیگر جراحت برداشتند.

ولی در همین مدت در سال گذشته هشت تن کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شده بودند.

ولی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎گوید در حملات هوایی جداً تلاش می‎شود از تلفات ملکی جلوگیری گردد.

او افزود:

"هیچ دلیل برای این استدلال وجود ندارد که اگر تلفات به ملکی‎ها وارد شود خیر است، ما به هیچ وجه اجازه نمی‎دهیم که ملکیان قربانی شوند ولی این مخالفین اند که در بین مردم و خانه‎های مردم جا می‎گیرند و در آن‎جا مخفی می‎شوند و از آنجا حمله می‎کنند. ما تا آخرین حد کوشش می‎کنیم در محلات که غیر نظامیان زندگی می‎کنند از قوای هوایی استفاده نکنیم."

آقای وزیری می‎گوید نیروهای خارجی هیچ‎گاه خودسرانه حمله هوایی نمی‎کنند.

بر اساس گزارش یوناما شمار کشته شده‌گان در حملات هوایی نسبت به سال ۲۰۱۵ روز به روز افزایش یافته‎است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۵۰ فرد ملکی در حملات هوایی کشته و ۳۴۰ تن دیگر زخمی شده بودند که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش جدی را نشان می‎دهد.

XS
SM
MD
LG