نیروهای عراقی آخرین پایگاه داعش را در شهر موصل محاصره کرده‎اند

نیروهای حکومتی عراق که از سوی قوای امریکایی حمایت می‎شوند، آخرین پایگاه داعش را در شهر کهنه موصل در حالی محاصره نموده‎اند که پایان جنگ حدود هشت ماهه برای پس گیری موصل، در حال نزدیک شدن است.

دگروال سلام ال عبیدی یک مقام نیروهای عراقی به آژانس خبری فرانسه گفته‎است، ۶۵ تا ۷۰ درصد شهر کهنه موصل آزاد شده‎است و کمتر از نیم کیلومتر مربع برای پس گیری از چنگ داعش، باقی مانده‎است.

عبیدی از میدان نبرد در شهر کهنه درست چند متر دورتر از منار مسجد ال نوری با آژانس خبری فرانسه صحبت می‎کرد که داعش آن را چهار روز پیش انفجار داد.

نیروهای عراقی

سقوط شهر کهنه و آزادی کامل موصل از چنگ داعش به معنای پیروزی قوای عراقی در شهری است که داعش قوای عراقی را از آن سه سال پیش رانده بود.

ابوبکر البغدادی رهبر داعش در سال ۲۰۱۴ در همین مسجد النوری در جریان نماز جمعه ظاهر شده و ایجاد خلافت اسلامی را در عراق و سوریه اعلان کرده بود.

ولی نیروهای عراقی به حمایت قوای امریکایی حال جنگجویان داعش را از اکثر نقاط این شهر رانده‎اند، شهری‎که مهمترین قرارگاه این گروه محسوب می‎شد.

عراق

یک دیپلومات ارشد روسی سه روز پیش گفت، احتمال می‎رود البغدادی در یک حمله هوایی روسیه کشته شده باشد ولی این ادعا از سوی کدام منبع دیگر تائید نشده‎است.

قوماندانان نظامی می‎گویند خلافت داعش حال فقط در یک محوطه یک کیلومتر مربع محدود شده‎است و تنها چند صد جنگجوی این گروه در حال مقاومت باقی مانده‎اند.

ولی با اینهم درگیری‎ها ادامه دارد و حدود ۵۰۰ هزار باشنده موصل هنوز هم در آنسوی خط جنگی قرار دارند که داعش در آن می‎جنگد.