تاکید ارگ روی نظارت جامعه جهانی از عملیات نظامی افغانستان و پاکستان

حکومت افغانستان تاکید می کند عملیاتی‎که علیه تروریستان که از سوی افغانستان و پاکستان راه اندازی می‎شوند باید تحت نظارت جامعه جهانی قرار بگیرند.

افغانستان و پاکستان اخیراً روی عملیات علیه گروه‎های افراطی مسلح در قلمروهای خود پس از آن توافق کردند که یک هیئت مجلس سنای امریکا در دیدار با مقام‎های دو کشور خواهان هماهنگی این دو کشور در مبارزه علیه گروه‎های تروریستی شد.

ارگ ریاست جمهور می‎گوید، برای روشن شدن این که تروریستان مسلح بیشتر در کدام مناطق مستقر استند، نیاز است تا عملیاتی‎که از سوی افغانستان و پاکستان علیه این تروریست‎ها راه اندازی میشوند تحت نظارت طرف سوم انجام شود.

افغانستان همواره پاکستان را متهم می‎کند که سران و اعضای طالبان در مناطق قبایلی مستقر اند.

افغانستان همواره پاکستان را متهم می‎کند که سران و اعضای گروه طالبان افغان در مناطق قبایلی، شهر کویته و دیگر نقاط این کشور مستقر اند اما اسلام آباد علیه این افراد اقدام نمی‎کند.

پاکستان هم از یکسال بدینسو افغانستان را متهم می‎کند که طالبان پاکستانی در داخل افغانستان مستقر بوده و از آن‎جا حملات را در داخل خاک پاکستان راه اندازی می‎کنند.

یک هیئت مجلس سنای امریکا هفته پیش نخست به پاکستان و سپس به افغانستان سفر کرد و برای تامین امنیت در افغانستانعملیات علیه تمامی گروه‎های شورشی مسلح را مهم خواند.

کابل و اسلام آباد روی یک عملیات هماهنگ به نظارت امریکا توافق کردند، اما وزارت خارجه پاکستان بروز پنجشنبه گفت که بشمول شبکه حقانی بیشتر گروه‎های تروریستی خاک پاکستان را ترک کرده و در حال حاضر در آنعده از مناطق افغانستان مستقر اند که تحت کنترول حکومت آنکشور نیست.

این اظهارات وزارت خارجه پاکستان مورد تائید حکومت افغانستان قرار نگرفته‎است.

مینه پال: می‎خواهیم که برای اثبات این ادعای پاکستان نظارت صورت گیرد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به رادیو آزادی گفت که در عملیات علیه گروه‎های افراطی در افغانستان و پاکستان نیاز به نظارت جامعه جهانی است.

او گفت:

"می‎خواهیم که برای اثبات این ادعای پاکستان نظارت صورت گیرد، تا روشن شود که اگر در حقیقت هم شبکه حقانی و دیگر گروه‎های طالب اگر از پاکستان بیرون شده اند پس در کدام مناطق مستقر گردیده‎اند. پاکستان ادعاهای دیگری هم دارد از حقیقت به دور است مثلاٌ به گفته اسلام اباد گروه ملا فضل الله و یا هم جماعت الاحرار در افغانستان اند اما در این مورد هیچگاه به افغانستان ثبوت ارائه نشده‎است."

در همین حال یک منبع نزدیک با شورای کویته می‎گوید، مقام‎های پاکستانی اخیراٌ با یک عده از اعضای این شورا تماس گرفته و از آن‎ها خواسته‎است تا محل سکونت شانرا در پاکستان ترک کنند.

این منبع که خودش در پاکستان است به شرط افشا نشدن نامشن به رادیو آزادی گفت، سران گروه طالبان در حال حاضر در محضر عام ظاهر نمی‎شوند و شماره‎های تماس شانرا نیز غیرفعال ساخته‎اند.

سخنگوی گروه طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته‎است.