لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

ارگ: در نشست سه‌جانبه در دوشنبه بر پاکستان فشار بیشتر وارد خواهد شد


ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، در نشست سه‌جانبه این‌ کشور با پاکستان و تاجکستان در دوشنبه بر پاکستان فشار بیشتر وارد خواهد شد.

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید، در نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و تاجکستان در دوشنبه روی امنیت منطقه بحث‌های گسترده صورت خواهد گرفت.

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت در این نشست روی جلب همکاری‌های منطقه‌یی، تأمین ثبات و مبارزه با تروریزم بحث می‌شود.

نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری
نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری

وی همچنان گفت در نشست سه‌جانبه روی همکاری پاکستان برای حاضر شدن طالبان به میز مذاکره تأکید خواهد شد.

آقای آزاد می‌افزاید:

"در این نشست رئیس جمهور با تاجکستان و پاکستان در مورد ازدیاد همکاری‌ها در بخش تأمین امنیت در افغانستان و در منطقه، در مورد پروسه کابل و همکاری‌های پاکستان در بخش تأمین امنیت و این‌که طالبان را مجبور بسازند که با حکومت افغانستان در میز مذاکره بنشینند."

رئیس جمهور محمد اشرف غنی صبح روز پنجشنبه به هدف اشتراک در دومین نشست سران کشورهای پروژه کاسا یک‌هزار و نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و تاجکستان عازم دوشنبه شد.

رسانه‌های تاجکستان به نقل از سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان، گزارش داده‌اند که اسلام‌آباد تلاش می‌کند به میانجیگیری تاجکستان روابط بین افغانستان و این کشور را بهبود بخشد.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی در سخنرانی‌اش در آغاز هفته جاری گفت، حکومت این کشور از پاکستان صلح نمی‌خواهد بلکه خواهان صلح با آن کشور است.

از آغاز کار حکومت وحدت ملی تلاش شد تا روابط با پاکستان خوب باشد، اما ادامه برخوردهای دوگانه پاکستان با افغانستان سبب شد که روابط دو کشور تیره شود.

محمد داوود کلکانی عضو کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه افغانستان در پاسخ به این سؤال به رادیو آزادی گفت پاکستان فقط به‌خاطر کاهش فشارهای بین‌المللی به‌خصوص از سوی ایالات متحده تلاش می‌کند.

داوود کلکانی
داوود کلکانی

وی با تأکید بر اینکه پاکستان می‌خواهد با ارائه تعهدات ذهنیت جهانی را تغییر داده و اهداف خود را دنبال کند، گفت:

"به شکل از اشکال آنان می‌خواهند که ذهنیت جهانی را تغییر بدهند، فشارها را کم بسازند و یک بازی را انجام دهند که در آن اهداف و استراتژی خود را تعقیب بکنند، به این معنی که پاکستانی‌ها صادقانه عمل نمی‌کنند، آنان اگر منابع طالبان را در آن کشور مسدود بسازند، طالبان حاضر به مذاکره و بالاخره حاضر به تسلیم می‌شوند."

با آن‌که نماینده پاکستان در سازمان ملل‌متحد موجودیت پناهگاه‌های امن تروریستان در کشور اش را رد کرده، اما جان مک‌کین سناتور برجستۀ امریکایی به تازه‌گی در سفرش به پاکستان گفته‌است که موجودیت پناهگاه امن شبکه حقانی در خاک آن کشور دیگر پذیرفتنی نیست.

وزارت امور خارجه پاکستان گفته گه صدراعظم نواز شریف در دیدار با هیئت سناتوران امریکایی تعهد کرده که آن‌ها برای تأمین صلح و ثبات افغانستان از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG