صدیقی: حکومت باید پیشروی پاکستان در خط دیورند را بطور جدی دنبال کند

مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید چگونگی پیشروی نظامیان پاکستانی و نصب سیم خاردار از سوی آنان در امتداد خط دیورند، باید به گونۀ جدی از سوی حکومت دنبال گردد.

پیشروی نظامیان پاکستان در بخش‌های از ولایت پکتیکا و کشیدن سیم خاردار در امتداد خط دیورند از سوی آن نظامیان، خشم مشرانو جرگه را به همراه شده‌است.

آصف صدیقی معاون دوم این جرگه که نشست عمومی روز یکشنبه را رهبری می‌کرد، در کنار آن‌که از رهبران حکومت خواست تا در برابر این کار پاکستان خاموشی اختیار نکنند، دستور داد مسئولین دولتی برای پاسخگوی فراخوانده شوند.

صدیقی: مسئولین دولتی برای پاسخگوی فراخوانده شوند

​او افزود:

"کمیسیون روابط بین‌الملل و دفاعی مسئولیت دارد که وزارت‌های خارجه و استخبارات وزارت دفاع و مسئول سفارت خواسته شوند و این مسئله باید بسیار جدی تعقیب گردد."

از حدود سه ماه به این‌سو نظامیان پاکستانی به ایجاد تأسیسات و نصب سیم خاردار در امتداد خط دیورند آغاز کردند که این کار واکنش‌های تند حکومت افغانستان را به همراه بوده‌است.

پاکستان گفته است هدف این کارش جلوگیری از ورود هراس افگنان به خاکش است.

این در حالیست که اخیراً پس از سفر هیئتی از سناتوران امریکایی به پاکستان و افغانستان بر انجام عملیات مشترک در سرحدات دو کشور فیصله شده‌است.

جمعه دین گیانوال یکی از سناتوران در مورد راه اندازی این عملیات چنین نظر دارد:

"اگر به راستی امریکا از عملیات نظارت کند، هراس افگنان در فیصل آباد، پشاور و دیگر بخش‌های آن‌کشور جابه‌جا هستند و اکنون، در کنار هراس افگنان این‌کشور، ملیشه‌های پنجابی نیز تا سرحدات پکتیکا پیشروی کرده‌اند و باید یک هیئت تعیین شود تا این موضوع را بررسی کند."

با وجود شکایت‌های کابل از این‌کشور به شورای امنیت سازمان ملل و تاکید مقام‌های امریکایی بر این‌که پناهگاه‌های هراس افگنان در خاک پاکستان است.

نفیس زکریا، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان به تازگی ادعا کرده‌است که شبکه حقانی تمام فعالیت‌هایش را از داخل خاک افغانستان سازماندهی می‌کند.

ادعایی که وزارت دفاع افغانستان آن را خنده‌ آور خوانده‌است.

اما پاسخ وزارت دفاع در پیوند به پیشروی نظامیان پاکستانی و این‌که آیا انجام عملیات نظامی در سرحدات دو کشور به جلوگیری از این پیشروی‌ها و ورود هراس افگنان به افغانستان سودمند خواهد بود، چه‌است؟

رادمنش: این تأسیسات که ساخته‌اند در داخل خاک خودشان است

​محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد:

"این تأسیسات که ساخته‌اند در داخل خاک خودشان است اما اگر از عملیات بگویم زمانی نتیجه بخش است که از سوی پاکستان و منطقه مبارزه از شعار به عمل مبدل گردد و آنگاه ما بسیار زود شاهد صلح نه تنها در افغانستان بلکه در منطقه نیز خواهیم بود."

با آن‌که وزارت دفاع به این باور است که عملیات مشترک نظامی حتی از پیشروی نظامیان پاکستانی در خاک افغانستان جلوگیری می‌کند، اما شیر محمد آخند زاده یکی از سناتوران به این باور است که پاکستان با بهره گیری از این عملیات می‌خواهد دو کار کند، نخست هراس افگنان را به خاک افغانستان بفرستد و از سوی دیگر در خاک این کشور بیشتر پیشروی داشته باشد.

گزارش: نظیفه محبوبی