امریکا: برنامه تجهیز و آموزش شورشیان مخالف رژیم اسد متوقف می‌شود

یک مقام امریکایی تائید کرده‌است که ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا برنامۀ خود برای تجهیز و آموزش دهی شورشیانی را که علیه نیروهای بشار اسد رئیس جمهور سوریه می‌جنگند، متوقف می‌سازد.

جنرال تونی توماس مسئول رهبری عملیات خاص امریکا در سوریه همچنان این را رد کرده‌است که امریکا این کار را برای خرسند ساختن روسیه انجام می‌دهد.

به گفته او، این یک تصمیم دشوار است اما به گونۀ مطلق امتیاز دهی به روس‌ها نیست.

جنرال توماس این سخنان را دیروز در یک نشست امنیت ملی در کلرادو ابراز کرد.

او افزود که این اقدام بر اساس ارزیابی ماهیت برنامه تجهیز و آموزش دهی شورشیان مخالف رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه صورت گرفته‌است.

جنرال توماس گفت که برخی از منتقدان این برنامۀ سی آی‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که شورشیان هیچ گونه چانس برکنار ساختن اسد متحد روسیه از قدرت را ندارند.

برنامه تجهیز و آموزش دهی شورشیان مخالف رژیم اسد در سال ۲۰۱۳ از سوی بارک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا به هدف برکناری اسد از قدرت به اجرا گذاشته شد، اما در گزارش مرکز خبر رادیو آزادی آمده که این برنامه موفقیت کم داشته است.

پس از آغاز این برنامه، هزاران جنگجوی ضد اسد آموزش دیده و مسلح شده‌اند.

سی آی‌ ای از تبصره رسمی در مورد متوقف ساختن این برنامه خودداری کرده‌است.

روزنامه واشنگتن پُست نخست درین باره گزارش داده بود.

بر اساس گزارش این روزنامه، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا حدود یک ماه پیش پس از ملاقات با مایک پامپئو رئیس سی آی‌ ای و اچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی کشورش تصمیم گرفت تا این برنامه متوقف ساخته شود.

واشنگتن پُست گزارش داده که هدف ترمپ جستجوی راه‌ها برای کار کردن با روسیه در سوریه بوده‌است، جایی که مسکو از حکومت اسد حمایت می‌کند.

روزنامه به نقل از یک مقام امریکایی که نخواسته نامش افشا شود، نوشته است که توقف برنامه تجهیز و آموزش دهی شورشیان در سوریه یک تصمیم مهم بوده و پوتین در سوریه برنده شده‌است.

دونالد ترمپ گفته‌است که تمرکز اصلی امریکا در سوریه باید نابود ساختن گروه افراطی موسوم به دولت اسلامی باشد تا مخالفت با رژیم رئیس جمهور اسد.

او پیش ازین گفته بود که شاید حمایت از گروه ضد اسد معروف به اردوی آزاد سوریه را متوقف سازد.