لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

ترمپ: حمایت مخفی اداره "CIA" از گروه‌های شورشی در سوریه تعلیق شود


رئیس جمهور امریکا تصمیم گرفته‌است تا پروگرام حمایت مخفی ادارۀ "سی. آی. ای" از گروه‌های شورشی که با رژیم سوریه می‌جنگند، به حالت تعلیق قرار گیرد.

پروگرام حمایت ادارۀ استخباراتی "سی. آی. ای" از گروه‌های شورشی در سوریه در سال ۲۰۱۳ به‌خاطر سرنگون ساختن بشارالاسد آغاز شده‌است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا حدود یک ماه قبل تصمیم گرفت تا برنامۀ مخفی ادارۀ استخباراتی "سی. آی. ای" این‌کشور در زمینۀ تجهیز و آموزش گروه‌های شورشی به‌حالت تعلیق قرار گیرد که با نیروهای بشارالاسد در سوریه می‌جنگند.

نشان ادارۀ سی. آی. ای
نشان ادارۀ سی. آی. ای

آژانس خبری رویترز و روزنامۀ واشنگتن پوست با نقل قول از منابع که از افشای آن خودداری شده‌است، گزارش داده‌اند که این تصمیم دونالد ترمپ به‌خاطر آن گرفته شده‌است تا علاقه‌مندی امریکا به کار مشترک با روسیه نشان داده شود که می‌خواهد بشارالاسد را بر اریکۀ قدرت نگهدارد.

برنامۀ حمایت ادارۀ استخباراتی "سی. آی. ای" از گروه‌های شورشی در سوریه در سال ۲۰۱۳ میلادی در دوران بارک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا در یک تلاش به‌خاطر سرنگون ساختن بشارالاسد آغاز شد، ولی این برنامه موفقیت اندک در قبال داشته‌است.

دونالد ترمپ این تصمیم را قبل از ملاقات هفتم جولای با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، بر اساس توصیۀ اچ. آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا و مایک پامپیو رئیس ادارۀ استخبارتی "سی. آی. ای" اتخاذ کرد.

ملاقات بین رؤسای جمهور ایالات متحدۀ امریکا و روسیه به‌تاریخ هفتم جولای در حاشیۀ اجلاس بیست کشور صنعتی جهان (G-20) در جرمنی صورت گرفت.

بر اساس گزارش‌ها، این تصمیم دونالد ترمپ در مورد تعلیق برنامۀ مخفی ادارۀ استخباراتی "سی. آی. ای" در زمینۀ تجهیز و آموزش گروه‌های شورشی در سوریه، بخشی از مذاکرات ایالات متحده با روسیه در مورد آتش‌بس در سوریه نبوده‌است.

نقشه سوریه
نقشه سوریه

یک مقام به آژانس خبری رویترز گفته‌است، ایالات متحدۀ امریکا نمی‌خواست یک امتیاز بزرگ به بشارالاسد در زمینۀ قبضۀ قدرت بدهد، ولی این حرکت یک سیگنال به ولادیمیر پوتین بود که ادارۀ رئیس جمهور امریکا می‌خواهد، روابط این‌کشور را با روسیه بهبود بخشد.

دونالد ترمپ قبل از آن‌که به‌حیث رئیس جمهور امریکا به کار آغاز کند گفته بود، احتمال دارد که حمایت از اردوی آزاد سوریه را متوقف ساخته، به مبارزه با جنگجویان گروۀ موسوم به دولت اسلامی توسط سایر گروه‌های شورشی که ایالات متحدۀ امریکا به تجهیز آن‌ها ادامه می‌دهد، اولویت قایل شود.

XS
SM
MD
LG