مقامات: از ۳ روز به این‌سو نبرد نیروهای افغان و طالبان در آقچه ادامه دارد

مقامات محلی ولایت جوزجان می‎گویند که جنگ شدید بین نیروهای امنیتی و طالبان در اطراف ولسوالی آقچه جوزجان از سه روز به این‌طرف هنوز هم ادامه دارد.

به‌گفته مقامات محلی جوزجان در این مدت تلفات سنگین به طالبان وارد شده و شماری هم در محاصره نیروهای امنیتی قرار دارند.

محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان امروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که از روز گذشته به این‌طرف ۳۰ تن از طالبان کشته شده و ۱۵تن دیگر شان زخمی شده‎اند.

غفوری می‎گوید در بین کشته شده‎ها معاون والی طالبان برای ولایت بلخ، ولسوال نام نهاد طالبان در ولسوالی خمآب و رئیس محاکم‌شان در ولسوالی آقچه نیز شامل اند.

غفوری: طالبان کشته و زخمی زیاد دارند.

او افزود:

"طالبان کشته و زخمی زیاد دارند و در کنار این همه دو نفر ماین‌گذار شان نیز می‎خواستند ماین‎ها را جابه‌جا نمایند در اثر انفجار ماین کشته شدند و دشمن کاملاً شکست خورده، عملیات ما جریان دارد."

اما طالبان این ادعای نیروهای امنیتی را رد می‎کنند.

به‌گفته سخنگوی والی جوزجان در این درگیری چهار تن از نیروهای امنیتی نیز زخمی شده‎اند.

وی گفت عملیات کنونی به‌طور مشترک در هماهنگی با نیروهای اردوی ملی، پولیس ملی، امنیت ملی و خیزش‎های مردمی در قریه گلته‌شاخ و چکش ولسوالی آقچه ادامه دارد.

درین حال شاهدان عینی می‎گویند که شماری زیادی از افراد طالبان از ولایات سرپل و سمنگان به‌خاطر نجات جان طالبان گیر مانده که در محاصره نیروهای افغان از سه روز به این‌سو قرار دارند آمده‎اند تا از طریق قریه کوکلداش ولسوالی فیض‌آباد وارد محل جنگ شوند.

اما سخنگوی والی جوزجان می‎گوید که دیگر طالبان توان مقاومت را در مقابل نیروهای امنیتی نداشته و به‌زودی این منطقه از وجود طالبان مسلح پاکسازی خواهد شد.

عملیات نیروهای افغان

غفوری گفت:

"کوشش داشتند که مخالفین از دیگر ولایات به کمک طالبان گیر مانده بشتابند، ولی مورال نیروهای امنیتی ما قوی است طالبان کمکی جرأت رفتن به ساحه محاصره را ندارند."

مسئولان می‎گویند ولسوالی آقچه جوزجان که در قسمت شمال مسیر سرک حلقوی مزار-شبرغان قرار دارد این ولسوالی شاهد چندین حمله تهاجمی طالبان در سال‎های گذشته نیز بود که حالا هم طالبان قصد حمله بالای این ولسولی را داشتند، اما موفق نشدند.

کارشناسان نظامی به این باور اند که طالبان با ختم کشت و کار و جمع‌آوری حاصل تریاک و عشر و زکات فصل جنگ را درین مناطق آغاز کردند که تا خود را از طریق ولسوالی‎های آقچه، مردیان و فیض‌آباد به مناطق سرحدی کشورهای همسایه ازبکستان و ترکمنستان برسانند.

گزارش: عالم رحمانیار