بن بست جنگ با طالبان در افغانستان ترمپ را ناراحت ساخته‎است

رئیس جمهور امریکا در این اواخر برکناری قوماندان عمومی نیروهای ایالات متحده امریکا در افغانستان را در یک نشست مشاورین خود، پیشنهاد کرده‎است.

بر اساس گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، رئیس جمهور ترمپ این پیشنهاد را به خاطری ارائه کرده‎است که بن بست در جنگ با طالبان در افغانستان او را ناراحت ساخته‎است.

این مطلب را رسانه‎های بین‌المللی دیروز گزارش دادند.

خبرگزاری‎های اسوشیتد پرس، ان. بی. سی نیوز، رویترز و سایر رسانه‎ها از قول مقام‎های امریکایی که نخواستند نام‌شان افشا شود گفتند که رئیس جمهور دونالد ترمپ در جریان یک نشست با مشاورین‌اش که در ماه گذشته برگزار شده بود، از عدم پیشرفت در جنگ افغانستان مکرراً انتقاد کرده و تقاضا نموده که می‎خواهد بداند، چه زمانی پایان بازی جنگ در افغانستان خواهد بود.

جنگ امریکا در افغانستان شانزده سال است که دوام دارد.

وسایط نیروهای امریکایی در افغانستان

نشست رئیس جمهور با مشاورین نظامی وی زمانی هیجانی شد که ترمپ به وزیر دفاع جیمز متیس و جوزف دانفورد لوی درستیز نیروهای مسلح امریکا گفت، برکناری جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان را بررسی کنند زیرا به گفته ترمپ او در این جنگ موفق نبوده‎است.

خبرگزاری رویترز گفت، رئیس جمهور دونالد ترمپ همچنان استدلال کرد که ایالات متحده باید در بدل کمک امریکا به حکومت افغانستان، شریک مفاد استخراج معادن در این کشور باشد که ارزش آن یک تریلیون دالر تخمین گردیده‎است.

بر اساس گزارش رویترز دونالد ترمپ شکایت کرده گفته‎است، در حالی‎که امریکا بهای جنگ افغانستان را می‎پردازد، اما چینایی‎ها از استخراج معادن این کشور نفع بر می‎دارند.

این نشست رئیس جمهور با مشاورین وی یک روز پس از آن برگزار شده بود که دونالد ترمپ با گروه از نظامیان سابقه‌دار امریکایی که در افغانستان خدمت کرده‌اند، در قصر سفید روی جمع‌آوری نظریات آن‎ها برای پیروزی در جنگ افغانستان صحبت کرد.

ترمپ: ما چرا در این هفده سال در آن‎جا هستیم؟

خبرنگارانی که در این اجلاس اشتراک داشتند، گفتند که دو نالد ترمپ به این گروه نظامیان گفت:

"می‎خواهم در مورد افغانستان، این که شما چه فکر می‎کنید و چه نقطه نظرهای دارید با شما صحبت کنم."

وی گفت:

"ما اکنون نزدیک به هفده سال می‎شود که در افغانستان هستیم و می‎خواهیم بدانیم که ما چرا در این هفده سال در آن‎جا هستیم، چه چیزی در آن‌جا می‎گذرد و با در نظرداشت نظریات بیشتر چه کرده می‎توانیم؟"

ترمپ افزود که او از مردمان زیاد نظریاتی را شنیده است و اما اکنون می‎خواهد که از افرادی که در ساحه بودند، بشنود.

این در حالیست که وزارت دفاع امریکا برای اعلان یک استراتژی جدید در باره جنگ افغانستان آماده‎گی می‎گیرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز چیزی که جدیداً در این مورد افشا شده اینست که وزیر دفاع امریکا افزایش ۴ هزار عسکر اضافی را پیشنهاد کرده، اما تا کنون دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا آن را تصویب نکرده‎است.

در حال حاضر ۸۴۰۰ عسکر امریکایی در افغانستان مصروف خدمت اند.

اجلاس بعدی مشاورین ترمپ فردا جمعه برگزار می‎شود.