محقق: پاکستان نیز به پیمانه افغانستان از تروریزم متاثر شده‎است

معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان می‎گوید، برای مبارزه باتروریزم همکاری کشورهای منطقه از همه مهم تر است.

محمد محقق دیروز این مطلب را در سخنرانی اش در مراسم که به مناسبت ۷۰ مین سالگرد تشکیل پاکستان در سفارت این کشور در کابل برگزار شده بود، ایراد نمود.

وی می‎گوید، برای مبارزه با تروریزم نسبت به دیگر کشورهای جهان همکاری و تلاش کشورهای منطقه خیلی تاثیر گذار است.

محمد محقق گفت، در سال‎های اخیر پاکستان هم به پیمانه افغانستان از تروریزم متاثر شده‎است.

محمد محقق

او افزود:

" ما در حالی‎که از کمک کشورهای جهان به افغانستان در مبارزه با تروریزم مشکوریم، راه حل منطقه یی و تشریک مساعی کشورهای همسایه، برای دفع تروریزم و ایجاد یک فضای سالم را، راه حل اساسی می‎دانیم. وقتی که افغانستان و پاکستان در مقابله با تروریزم دست به دست هم دهند و وقتی همسایه‎های شمالی، غربی و شرقی با ما کمک کنند، تروریزم از آسمان به کشور ما پایین شده نمی‎تواند، این پدیده نابود و محو می‎شود. به همان میزانی که ما متضرر هستیم، به همان حد پاکستان هم از تروریزم متاثر است."

در پاکستان همه ساله از چهاردهم ماه اگست به عنوان روز تشکیل این کشور تجلیل به عمل می‎آید.

محمد محقق در ادامه سخنرانی خود در مراسم دیروز که به همین مناسبت در سفارت پاکستان در کابل برگزار شده بود، گفت تروریزم بدترین پدیده تاریخ عصر ما بوده و میان حکومت‎های کابل و اسلام آباد بی باوری ایجاد کرده‎است.

در این مراسم علاوه بر مقام‎های افغانستان و پاکستان، اقبال ظفر جگرا والی وگورنر ایالت خیبر پشتونخواه نیز اشتراک کرده سخنرانی نمود.

جگرا: اگر بین خود دست به هم دهیم، قدرتی نیست تابه شما با چشم بد بنگرد.

او در بیانیه اش بر اتحاد دو کشور در برابر معضله جاری تاکید کرده گفت:

"اگر ما بین خود دست به هم دهیم، قدرتی نیست تابه شما با چشم بد بنگرد و با شما با الفاظ تند صحبت نماید. اما در حال حاضر، چنین انگیزه وجود ندارد که حرف دل یک دیگر را بدانیم و این را بگویم که نقص و فایده ما یکی است. اگر در صف یکدیگر بی ایستیم، نقص و فایده ما در امان بوده و هیچ قدرت جهان به نظر بد به ما دیده نمی‎تواند."

این مطالب در یک زمانی بیان می‎گردند که از سال‎ها به این سو، حکومت افغانستان، پاکستان را به حمایت از آن گروه‎های تندرو و افراطی متهم می‎کند که حملات مرگباری را در افغانستان انجام می‎دهند.

اما اسلام آباد همواره این اتهامات را رد کرده‎است.

روابط بین این دو کشور همسایه در ماه‎های اخیر روی شماری از مسایل به فراز و نشیب‎های رو به رو بوده‎اند.