دونالد ترمپ در مورد استراتیژی امریکا برای افغانستان مشوره می‌کند

انتظار می‌رود دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا امروز جمعه در کمپ دیوید با مشاوران امنیت ملی‌اش در مورد ستراتیژی امریکا در مورد افغانستان و آسیای جنوبی بحث کند.

جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا می‌گوید، نشست کمپ دیوید گام به سوی تصمیم گیری درین مورد خواهد بود.

در نشست امروز در کنار دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا مایک پنس معاونش نیز حضور خواهد داشت.

آقایان ترمپ و پنس از مشاوران امور امنیت ملی ایالات متحده در مورد ستراتیژی جدید این کشور برای افغانستان و آسیای جنوبی مشوره خواهند گرفت.

مایک پنس

وزیر دفاع ایالات متحده امریکا می‌گوید، دونالد ترمپ اعضای تیم امنیت ملی‌اش را گردهم می‌آورد تا برای رسیدن به یک توافق روی پالیسی جدید در مورد افغانستان یکبار دیگر تلاش صورت گیرد.

جیمز متیس دیروز در صحبت با خبرنگاران در وزارت خارجه امریکا گفت نشست روز جمعه در کمپ دیوید گام به سوی تصمیم گیری درین مورد خواهد بود.

آقای متیس تصمیم درین باره را پیش بینی نکرد اما حرف‌های روز دوشنبه‌اش را تکرار کرد.

او گفته بود، که اداره دونالد ترمپ برای نهایی ساختن این ستراتیژی بسیار نزدیک شده‌است.

جیمز متیس به خبرنگاران در پنتاگون گفت، تمامی گزینه‌ها در مورد چگونگی برخورد در افغانستان روی میز اند.

جیمز متیس

به گفته او، این گزینه‌ها شامل خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان و پیشنهاد استفاده از قراردادیان بیشتر برای اداره کردن تلاش‌های امریکا در افغانستان می‌شوند.

عمر صمد کارشناس مقیم امریکا باور دارد که گزینه خروج تمامی سربازان امریکایی از افغانستان تنها به نفع شورشیان است.

او دیشب به رادیو آزادی گفت:

"انتظار همین است که مقامهای امریکایی اشتباه بزرگ ستراتیژیک را مرتکب نشوند. که دفعتاً بدون مقدمه چینی و یک دیدگاه وسیع تصمیم اخراج را بگیرند و افغانستان را ترک کنند چون این به نفع هیچ کس نخواهد بود به جز از تروریستان و آنانی خواهان آوردن بی‌ثباتی در منطقه استند."

شماری از کارشناسان نشست امروز در کمپ دیوید را بسیار مهم و حیاتی می‌دانند.

شفیق همدم مشاور سابق ناتو در افغانستان دیشب در صحبت با رادیو آزادی درین مورد گفت:

"زمانی‌که نام کمپ دیوید در ارتباط به پالیسی‌ها و ستراتیژی‌ها می‌آید امریکایی‌ها این موضوع را بسیار با صراحت درک می‌کنند که بسیار جدی و در بعضی موارد حتی در حالات اضطراری چنین نشست‌ها برگزار می‌شود. این نشست هم به نحوی یک نشست اضطراری است به‌خاطری که مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا سفرش به امریکای لاتین را کوتاه ساخت و درین نشست اشتراک می‌کند."

ریاست جمهوری افغانستان دیروز گفت، امیدوارست در ستراتیژی تازه امریکا برای افغانستان هدف قرار دادن لانه‌های اصلی تروریزم شامل ساخته شود.

دونالد ترمپ به روز پنجشنبه گذشته در نیو جرسی گفت، به اعلام فیصله‌اش در مورد اینکه تصمیم دارد چه تعداد سرباز امریکایی را در افغانستان نگهدارد بسیار نزدیک شده‌است.

در حال حاضر ایالات متحده امریکا هشت هزار و چهارصد سرباز در افغانستان دارد.

وزیر دفاع ایالات متحده در ماه جون به کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا گفته بود که در ماه جولای ستراتیژی جدید را در مورد جنگ افغانستان به قصر سفید پیشکش خواهد کرد.