لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

ارگ امیدوار است که امریکا در استراتیژی جدیدش اولویت افغانستان را در نظر گیرد


یک روز قبل از آن که رئیس جمهور امریکا در مورد استراتیژی جدید برای افغانستان و آسیای جنوبی با مشاورین و مقامات بلند پایه یی آن کشور صحبت کند، ریاست جمهوری افغانستان ابراز امیدواری می‎کند که امریکا اولویت‎های این کشور را در نظر بگیرد.

ارگ امیدوار است که در استراتیژی جدید امریکا برای این کشور، در بخش همکاری با نیروهای امنیتی و از بین بردن لانه‎های تروریزم بیشتر توجه شود.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان مخالف دخالت مستقیم نیروهای خارجی در جنگ این کشور است اما حمایت آنان را در مهار کردن جنگ روان مهم می‎داند.

مینه پال: نمی‎خواهیم عساکر امریکا یا ناتو در این جنگ دخیل گردند.
مینه پال: نمی‎خواهیم عساکر امریکا یا ناتو در این جنگ دخیل گردند.

او افزود:

"نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان توان این را دارند که جنگ را خود شان مدیریت کنند و ما نمی‎خواهیم که عساکر امریکا یا ناتو در این جنگ دخیل گردند ولو تحت هر عنوانی‎که باشد."

آقای مینه پال افزود که خواست‎های مهم حکومت افغانستان این است که برای موفق شدن در مبارزه با ترورزیم بالای حامیان این پدیده فشار وارد گردد.

این اظهارات در حالی مطرح می‎گردند که قرار است دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا روز جمعه در کمپ دیوید با برخی مقامات‎های آن کشور روی استراتیژی ایالات متحده برای افغانستان بحث کند.

به اساس گزارش‎های برخی رسانه‎ها، آقای ترمپ تمامی مقامات بلند پایه و مشاورین اش را نیز در این کمپ دعوت نموده‎است تا روی دوامدار ترین جنگ امریکا با آنان گفتگو نماید.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا هفته جاری گفته‎است که به شمول فرستادن نظامیان بیشتر به افغانستان انتخاب‎های گوناگون دیگر چون استفاده از قراردادی‎ها و یاهم بیرون نمودن نظامیان امریکا از این کشور با رئیس جمهور ترمپ مطرح شده‎است.

قرار بود تا استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان در ماه جولای سال روان اعلام گردد اما مقامات امریکا گفته‎اند که برای جلوگیر از تکرار تجارب گذشته، می‎خواهند درین استراتیژی از دقت بیشتر کار بگیرند.

اما جان مکین سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا به اعلام هرچه زودتر استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان تاکید نموده‎است.

اکنون ۸۴۰۰ عسکر امریکایی و در حدود ۵ هزار عسکر ناتو در افغانستان مستقر اند.
اکنون ۸۴۰۰ عسکر امریکایی و در حدود ۵ هزار عسکر ناتو در افغانستان مستقر اند.

درین حال صالح محمد صالح عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان می‎گوید که هرچند امریکا چندین انتخاب دارد اما حکومت افغانستان منتظر این است تا نیروهای نظامی اش تجهیزو مسئول امنیت کشورش باشد.

وی افزود:

"گپ خوب این خواهد بود که ناتو یا امریکا نیروهای افغان را تقویت نموده و تجهیزاتی‎که در جنگ کنونی نیاز است را در اختیار شان قرار دهد ما افغان‎ها تا به کی به کمک خارجی‎ها امنیت ما را تامین کنیم؟ حکومت و مردم افغانستان خود شان مسئولیت دارند تا از خاک شان حفاظت کنند."

پس از سال ۲۰۱۴ میلادی حضور نیروهای بین المللی در افغانستان به گونه تدریجی کاهش یافت و این نیروها نقش حمایت کننده را در پیش گرفته‎اند.

هم اکنون ۸۴۰۰ عسکر امریکایی و در حدود ۵ هزار عسکر ناتو و کشورهای متحدین آن در افغانستان مستقر اند.

با آن‎که وزارت دفاع افغانستان از گسترش جنگ در این کشور حرف می‎زند اما مقامات این وزارت تاکید دارند که بهترین راه در جنگ با تروریزم تجهیز و تقویت شدن نیروهای امنیتی افغان است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG