ریاست اجرائیه سفر عبدالله به بلاروس و قزاقستان را پُر دستاورد خواند

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید سفر رئیس اجرائیه به بلاروس و قزاقستان با دستآورد‌های در عرصه بهبود روابط اقتصادی به همراه بوده‌است.

امید میثم یک معاون سخنگوی این ریاست روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت در سفر رئیس اجرائیه به بلاروس دو توافق‌نامه در بخش ایجاد کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجارتی و در عرصه قانون گذاری به امضا رسیده‌است.

به گفته وی همچنان در دیدار رئیس اجرائیه با مقام‌ها قزاقی فیصله‌های برای گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور صورت گرفته‌است.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"در این سفر چند روزه که به بلاروس و قزاقستان انجام شده بحث‌های خوب صورت گرفته که می‌تواند در بهبود روابط افغانستان با این دو کشور ما را کمک کند و همچنان از این طریق به مشکلات که تجار افغان در بلاروس و قزاقستان رسیدگی صورت خواهد گرفت."

عبدالله عبدالله روز سه شنبه هفته گذشته عازم بلاروس و قزاقستان شد، به اساس معلومات ریاست اجرائیه حکومت افغانستان، در این سفرها در مورد حل مشکلات تجار افغان در این‌کشورها نیز بحث صورت گرفته است.

این در حالیست که افغانستان در سال‌های اخیر روابط تجارتی و ترانزیتی‌اش را با کشور‌های آسیای میانه گسترش داده‌است.

مقام‌های افغان انکشاف روابط تجارتی افغانستان با کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی را در کاهش مشکلات اقتصادی کشور مهم می‌خوانند.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی همواره در سخنرانی‌هایش تأکید کرده که افغانستان باید در میان کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی به یک منطقه مهم تجارتی و تزانزیتی مبدل شود.

در این حال شماری از آگاهان مسایل اقتصادی دنبال کردن توافقات انجام شده را در عملی شدن آن مهم می‌دانند.

سید قیاس سعیدی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که مدیریت سالم می‌تواند دستآورد‌های بزرگ در همچو سفر‌ها را حفظ کند.

وی افزود:

"این مسئله مربوط می‌شود به مدیریت سالم، می‌توانند این روابط را دنبال کنند بسیاری از توافقات است که فقط به روی کاغذ باقی می‌مانند و عملی نمی‌شوند ما امیدواریم که حکومت در کنار آن سکتور خصوصی و تجار دست به هم داده و این مسایل را دنبال بکنند همچو سفرها همواره نتایج مثبت را در پی داشته اند."

از سوی هم تاج محمد اکبر یکی دیگر از آگاهان اقتصادی می‌گوید که عملی نشدن بسیاری از توافقات که در سفر مقام‌های افغان با کشورها صورت می‌گیرد مردم را نسبت به نتایج آن بی‌باور ساخته است.

وی تأکید کرد که این توافقات باید در چهارچوب برنامه‌های دقیق عملی شده و نتایج آن مشهود باشد.

سحرلیوال