اکادمی علوم: استخراج غیرقانونی معادن عواقب ناگوار امنیتی و سیاسی دارد

اکادمی علوم افغانستان می‎گوید، استخراج خودسرانه و غیرقانونی معادن در کشور عواقب ناگوار امنیتی و سیاسی در پی دارد.

این اکادمی می‎گوید، در بیشتر موارد زورمندان و مخالفین مسلح از عواید استخراج غیر قانونی معادن بخاطر بی ثباتی کشور استفاده می‎کنند.

ثریا پوپل سرپرست اکادمی علوم این سخنان را روز دوشنبه در سمینار علمی و تحقیقی تحت عنوان چالش‎ها، راه‎های حل و چگونگی جلب همکاری جامعه جهانی در جلوگیری از استخراج غیر قانونی معادن در کشور، بیان کرد.

بانو پوپل همچنان گفت، هم اکنون بیشتر زورمندان و مخالفین مسلح از استخراج غیر قانونی معادن برضد افغان‎ها استفاده می‎کنند.

سمنگان

وی افزود:

"هراس افگنان و زورمندان از استخراج غیر قانونی و عواید معادن حاکمیت قانون را تعضیف و با بیشترین سود برای ادامه جنگ علیه مردم و برضد افغانستان از آن استفاده می‎نمایند بنا تا دیر نشده استخراج معادن کشور باید به شکل قانونی و مطابق معیارهای بین المللی صورت گیرد."

وی همچنان گفت، بخاطر جلوگیری از استخراج غیر قانونی معادن لازم است تا مشکلات موجود در این بخش حل گردند.

این در حالیست که پیش ازاین گلوبل ویتنس global witness یک نهاد غیر حکومتی در یک تحقیقش گفته‎است که از عواید استخراج غیر قانونی ذخایر طبیعی افغانستان در مقایسه با حکومت بیشتر مخالفین مسلح و دیگر گروهای مخالف استفاده می‎کنند.

در فصل اول ماده نهم قانون اساسی آمده‎است که ذخایر طبیعی و آثار تاریخی ملکیت‎های دولت است و حفاظت آن به اساس قانون تنظیم می‎گردد.

مقامات حکومت افغانستان این موضوع را رد نمی‎کنند که بیشتر عواید معادن کشور بدون آنکه به خزانه دولت برود به جیب مخالفین مسلح و زورمندان می‎رود.

در عین حال وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‎گوید، تلاش‎ها را در همکاری با ارگان‎های امنیتی آغاز گردیده‎است تا از استخراج غیر قانونی معادن جلوگیری صورت گیرد.

عبدالقدیر مطفی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، در این مورد روی یک استراتیژی جدید کار آغاز شده‎است.

یکی از معادن افغانستان در بغلان

وی افزود:

"برای وزارت معادن و پترولیم مهم اینست که ما چگونه از استخراج غیرقانونی معادن جلوگیری نماییم، ما با ارگان‎های امنیتی مشترکا روی یک استراتیژی کار کرده‎ایم که تمام موارد به ارگان‎های امنیتی گزارش داده می‎شود و آن‎ها در جاهای ذکر شده تا جای‎که امکانات وجود داشته باشد عملیات می‎کنند و در غیر آن از تمام امکانات لازم استفاده می‎کنند."

در این سمینار علمی یک روزه شماری از استادان پوهنتون‎ها، محصلین، نماینده‎های وزارت خانه‎ها و ده‎ها جوان اشتراک کرده بودند.

پوهاند عبدالغیاث صافی در بخشی ازین سمینار تاکید کرد که حکومت افغانستان باید بخاطر جلوگیری از استخراج غیر قانونی معادن از جامعه جهانی همکاری بخواهد و صادقانه در این بخش گام بردارد تا از این سرمایه ملی به گونه درست استفاده صورت گیرد.

فرشته ندا