لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

امریکا امکانات سرمایه‌گذاری روی معادن افغانستان را بررسی می‌کند


ایالات متحده امریکا در نظر دارد تا با فرستادن یک نماینده‎اش به افغانستان امکانات برای سرمایه‌گذاری بالای معادن این کشور را بررسی کند.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، امکانات سرمایه‌گذاری بالای معادن در افغانستان می‎تواند توجیه برای باقی ماندن اداره دونالد ترمپ پس از پانزده سال جنگ در این کشور باشد.

در این گزارش آمده‎است که رئیس جمهور افغانستان در اولین گفت‌وگوی خود با همتای امریکایی‌اش دونالد ترمپ از معادن افغانستان به‌عنوان یک فرصت خوب برای سرمایه‌گذاری یاد کرد و اکنون سرمایه‌گذاری شرکت‎های غربی بالای این معادن می‎تواند دلیلی برای باقی ماندن امریکا در افغانستان شود.

سنگ های قیمتی معادن افغانستان
سنگ های قیمتی معادن افغانستان

نیویارک تایمز می‎گوید، پس از این‎که قصر سفید هفته پیش شاهد بحث‎های عمیق در مورد استراتژی جدید واشنگتن برای افغانستان بود، سه مشاور ارشد دونالد ترمپ با مایکل ان سلور «Michael N Silver» یک چهره شناخته شده در صنعت کیمیاوی دیدار کرده و روی امکانات استخراج معادن افغانستان گفت‌وگو کردند.

از سوی دیگر استیفن ای فینبرگ «Stephen A Feinberg» یکی از سرمایه‌گذاران میلیاردر امریکایی که رسماً دونالد ترمپ را در مورد افغانستان مشوره می‎دهد به دنبال راه‎ها برای بهره‌برداری از معادن افغانستان است.

نیویارک تایمز در مورد آقای فینبرگ نوشته‎است که دارای یک شرکت بزرگ قراردادی نظامی است که می‎تواند نقش مهمی در حفاظت از معادن در افغانستان بازی کند که در مناطق تحت کنترول طالبان مسلح قرار دارند.

با آنکه وزارت معادن افغانستان می‎گوید از این‎که امریکا نماینده‌اش را برای بررسی معادن افغانستان می‎فرستد رسماً اطلاعی دریافت نکرده‎است، اما از هر نوع سرمایه‌گذاری غرب در بخش معادن کشور استقبال می‎کند.

عبدالقدیر مطفی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، امکانات و فرصت‎های لازم برای سرمایه‌گذاری غرب بالای معادن افغانستان وجود دارد.

زمرد افغانستان
زمرد افغانستان

او گفت:

"هر نوع سرمایه‌گذاری که در بخش معادن افغانستان صورت گیرد و برای ثبات اقتصادی کشور مفید واقع شود از آن استقبال می‎کنیم. به هر اندازه که سرمایه‌گذاری صورت گیرد اقتصاد افغانستان رشد خواهد کرد و به وسایل مدرن در این بخش دست خواهیم یافت."

بر اساس تخمین مقام‎های امریکایی در سال ۲۰۱۰ میلادی، افغانستان دارای ذخایر استفاده ناشده به ارزش حدود یک تریلیون دالر است که به‌گفته نیویارک تایمز این رقم یکبار دیگر توجه قصر سفید را به خود جلب کرده‎است.

نیویارک تایمز نوشته‎است، معادن در افغانستان برای دونالد ترمپ به‌عنوان یک تاجر می‎تواند یک بازی بُرد بُرد باشد، اقتصاد کشور را رشد دهد و برای امریکایی‎ها شغل ایجاد کند و همچنان ایالات متحده را به مارکیت مواد استخراج شده کمیاب که در حال حاضر توسط چین انحصار یافته‎است، مبدل کند.

XS
SM
MD
LG