دیپلوماتان پاکستانی از سراسر جهان برای چه به کشور شان جمع شده‌اند؟

دپیلومات‎های پاکستانی از سراسر جهان دور هم در اسلام‌آباد پایتخت کشور شان جمع شده‎اند تا به‌گفته آژانس خبری اسوشیتد پرس روی پالیسی جدید برای مبارزه با جنگجویان مسلح بحث کنند.

نشست سه روزه این دیپلومات‎ها امروز (سه شنبه) آغاز شد.

این نشست چند هفته پس از آن برگزار شده‎است که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا استراتژی جدید کشورش را برای افغانستان و جنوب آسیا اعلام کرد.

دونالد ترمپ با اعلام این استراتژی پاکستان را متهم کرد که به آنعده از شورشیان مسلح پناهگاه‎های امن فراهم کرده که در برابر نیروهای امریکایی و افغان در افغانستان می‎جنگند.

نشست بریکس

از سوی دیگر اسلام‌آباد امروز (سه شنبه) اظهارات گروه بریکس یا پنج قدرت نو ظهور اقتصادی جهان را محکوم کرد که گفته است حضور شورشیان مسلح در پاکستان تهدیدها را برای امنیت منطقه ببار آورده‎است.

اما خُرم دستگیر وزیر دفاع پاکستان امروز گفت، هیچ گروه مسلح در کشورش آزادانه فعالیت نمی‎کند.

هند، روسیه، چین، برازیل و افریقای جنوبی که اعضای گروه بریکس را تشکیل می‎دهند روز دوشنبه در پایان نشست خود در چین، حضور گروه‎های تندرو جیش محمد و لشکر طیبه را در پاکستان محکوم کردند.

هند این دو گروه را به فعالیت‎های تروریستی در قلمرو خود متهم می‎کند.

چین پیش از این با آن مسوده قعطنامه هند در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد مخالفت کرد که خواهان شمولیت مسعود اظهر رهبر گروه جیش محمد در لیست سیاه تروریستی شده بود.

اما این‎که اکنون چین چگونه موقف‌اش را در این مورد تغییر داده است؟ طلعت مسعود یک جنرال متقاعد پاکستانی می‎گوید:

"پاکستان باید وضعیت را به‌گونه مثبت ارزیابی کند و بداند که حضور گروه‎های تروریستی به نفع ما نیست و باید در برابر این گروه‎ها اقدامات جدی صورت گیرد."

پاکستان

در نشست روز دوشنبه اعضای بریکس که در چین برگزار گردید، از تلاش‎های نیروهای افغان در مبارزه با تروریزم حمایت شد و از شبکه حقانی نیز یادآوری شد که باید جلو فعالیت‌هایش گرفته شود.

واشنگتن از اسلام‌آباد خواسته‎است تا در برابر شبکه حقانی اقدامات جدی کند.

به‌گفته واشنگتن مراکز این شبکه در مناطق سرحدی پاکستان موجود اند.

اشتراک کننده‎های نشست بریکس توافق کردند که جامعه جهانی باید برای مبارزه با تروریزم همدست شوند.

رئیس جمهور امریکا ماه گذشته در هنگام اعلام استراتژی جدید کشورش برای افغانستان و جنوب آسیا گفت که برخورد کنونی پاکستان با گروه‎های تروریستی قابل قبول واشنگتن نبوده و اسلام‌آباد باید هرچه زودتر موقف‌اش را در این مورد تغییر دهد.