لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

ارگ در واکنش به اظهارات صدراعظم پاکستان: استراتژی امریکا پیروز می‌شود


حکومت افغانستان ادعای صدراعظم پاکستان را رد می‌کند که گویا استراتژی نو امریکا برای منطقه ناکام می‌شود.

صدراعظم پاکستان به تازگی گفت، استراتژی تازه ناکام خواهد شد زیرا به‌گفته وی استراتژی نظامی در افغانستان کارا نخواهد بود.

اما حکومت افغانستان می‌گوید، استراتژی امریکا در کشور و منطقه به خاطری به پیروزی می‌رسد که در آن آدرس‌های اصلی تروریزم افشاء شده‌است.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که پیش از این شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان گفته بود:

"استراتژی امریکا هم مانند سایر استراتژی‎های رؤسای جمهور سابق آن‌کشور ناکام خواهد شد."

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری شام دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در استراتژی نو رئیس جمهور ترمپ برای نخستین بار روی آن پناهگاه‌های انگشت بلند شده که تروریستان در آنجا ها لانه دارند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"از استراتژی نو امریکا استقبال کرده‌ایم. زیرا آدرس‌های در آن افشاء شده‌‎اند که از تروریزم حمایت می‌کنند و به تروریستان جای داده‌اند. بناءً فشارها بر آن آدرس‌های که از تروریزم حمایت می‌کنند، مبارزه با این پدیده را به پیروزی و منطقه و جهان را به ثبات دایمی می‌رساند."

صدراعظم پاکستان پیش از این در صحبت با نشریه بلومبرگ گفته است که آن‌ها از ابتدا به صورت آشکارا گفته بودند که استراتژی نظامی در افغانستان نتیجه نمی‌دهد و حالا هم بی‌نتیجه خواهد ماند.

شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان
شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان

به‌گفته شاهد خاقان عباسی، حکومت پاکستان از مبارزه با تروریزم حمایت می‌کند، اما نمی‌گذارد که جنگ افغانستان به پاکستان گسترش یابد و به هیچ‌کس اجازه نخواهد داد تا در خاک کشورش جنگ افغانستان را پیش ببرد.

اظهارات صدراعظم پاکستان ظاهراً در واکنش به‌ گفته‌های دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا بر می‌گردد.

ترمپ هفته گذشته با اعلان استراتژی نو برای افغانستان و جنوب آسیا گفت، پس از این حضور طالبان مسلح و سایر شورشیان را با پناهگاه‌های امن شان در پاکستان تحمل کرده نمی‌تواند.

حکومت افغانستان می‌گوید، برای پیروزی استراتژی نو امریکا، یک سلسله اقدام‌ها را در نظر گرفته‌است.

قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت، بیشترین تمرکز حکومت به مبارزه با فساد در سطوح مختلف خواهد بود.

قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

وی افزود:

"حکومت وحدت ملی افغانستان تعهد دارد که در سکتور امنیتی و ملکی حکومت، اصلاحات مورد نظر و همچنان رهبری سالم، حسابده و میکانیزمی را به وجود آورد که مبارزه با فساد اداری با جدیت در سطوح مختلف حکومت و نهاد های حکومتی صورت گیرد."

حکومت امریکا می‌گوید، برای پیروزی استراتژی تازه‌اش که هدف آن از بین بردن تروریزم و تحکیم صلح در افغانستان و جنوب آسیا است، حمایت از نیرو های امنیتی افغان را افزایش خواهد داد.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG