تعهدات تازه چین برای ایجاد سهولت‌های تجارتی و انتقال فایبر نوری به بدخشان

سفیر چین در افغانستان در سفرش به ولایت بدخشان می‌گوید که کشورش در نظر دارد تا جاده ترانزیتی چین و تاجکستان را ترمیم کند تا برای تاجران افغان سهولت‌های تجارتی فراهم گردد و هم‌چنین پلان دارند که از طریق کاشغر کشور چین فایبری نوری را عنقریب به بدخشان انتقال دهند.

یاو جینگ این مطلب را به روز چهار شنبه هنگام سفرش به ولایت بدخشان در حضور مقام‌های محلی این ولایت بیان نمود.

آقای جینگ می‌گوید که کشورش سعی دارد تا پروژه فایبر نوری را از طریق منطقه‌ای کاشغر چین به بدخشان وصل کند و افزون بر آن با احداث راه ترانزیتی میان کشورهای چین و تاجکستان به تاجران افغانستان سهولت‌های تجارتی ایجاد می‌کند.

بر اساس گفتۀ‌های وی، آنان کار تطبیق نخستین پروژه انکشافی را از ولسوالی اشکاشم ولایت بدخشان با افتتاح یک باب مکتب آغاز کرده‎اند و این روند در تمامی ساحات بدخشان عملی خواهد شد.

جینگ: فایبر نوری به شهر فیض آباد انتقال میابد.

وی افزود:

"فایبر نوری از طریق منطقه‎ای کاشغر چین و ولسوالی واخان بدخشان به شهر فیض‌آباد انتقال میابد که کار آن جریان دارد و همچنان سرک بین چین و تاجکستان احیا می‎شود تا سهولت‎ها برای تاجران افغانستان فراهم شود."

آقای جینگ، از حضور اویغورهای چین در کنار دیگر گروه‌های تروریستی در ولایت بدخشان ابراز نگرانی کرده گفت که سعی دارند تا با همکاری کشورهای منطقه به این نگرانی نقطه‌ای پایان بگذارند.

او افزود:

"اویغور‌های چین که به نام جنبش اسلامی ترکستان شرقی یاد می‎شوند، در کنار این‌ها بیش از ۲۰ گروه تروریستی دیگر در افغانستان فعالیت دارند که به همکاری جهانی و منطقه با این گروه‎ها مبارزه مشترک می‌کنیم."

بدخشان با کشورهای تاجکستان، پاکستان و چين سرحد دارد.

از سوی هم احمد فیصل بیکزاد والی بدخشان بر ادامه کمک‌های چین به این ولایت تأکید ورزیده گفت که فهرست نیازمندی‌های مردم بدخشان را با این کشور شریک ساخته‎اند و انتظار دارد که کمک‌هایشان به این ولایت را ادامه دهند.

وی افزود:

"آماده‎گی‌های خود را داریم و پلان‌ها و برنامه‌های خود را از طریق مراجع مربوط پیشکش می‌کنیم تا این‌که مورد پذیرش این‌ها قرار گیرد."

بدخشان در زون شمال‎شرق کشور قرار داشته و با کشورهای تاجکستان، پاکستان و چين سرحد دارد.

سفیر چین در حالی از حضور جنگجویان اویغور‌ چین در ولایت بدخشان ابراز نگرانی می‌کند که پیش از این مقام‌های محلی بدخشان گفته بودند که در بدخشان در کنار مخالفان مسلح داخلی بیش از ۴۰۰ تنِ جنگجوی خارجی نیز حضور فعال فزیکی دارند که شامل اویغورهای چین، ازبکستانی، تاجکستانی، چیچین، پاکستانی و عرب می‎باشند.

گزارش: اجمل آرین