امریکا: استراتژی واشنگتن زمینه پسگیری مناطق از دست رفته هلمند را فراهم می‌کند

سربازان امریکایی در هلمند می‎گویند، استراتژی نو واشنگتن برای آن‎ها وقت و امکانات کافی در اختیار می‎دهد تا این ولایت را دوباره زیر کنترول درآورند.

ولایت هلمند که چند سال قبل میزبان ده‎ها هزار عسکر خارجی بود و یک نمونۀ از حضور نظامی امریکا در افغانستان پنداشته می‎شد، اکنون به یک قرارگاه مستحکم شورشیان مبدل شده‎است.

گزارش آژانس خبر رسانی فرانسه می‎افزاید، سربازان امریکایی که تازه به افغانستان اعزام شده‎اند در صحرای سوزان در پایگاه شوراب به عساکر افغان آموزش می‎دهند.

نیروهای افغان می‎پذیرند که آن‎ها هنوز هم به کمک نیروهای خارجی نیاز دارند.

گزارش این آژانس می‎افزاید که شورشیان طالب از جمله ۱۴ ولسوالی هلمند ۱۲ آن را یا زیر تصرف یا نفوذ خود دارند و به حملات خود ادامه می‎دهند.

و نیروهای افغان که پس از خاتمه مأموریت حربی ناتو در سال ۲۰۱۴ نقش رهبری کننده در جنگ را به عهده گرفتند در مهار کردن حملات شورشیان با مشکلات روبه‌رو اند.

نیروهای امریکایی در افغانستان

گزارش می‎افزاید که جنگ شانزدۀ ساله شورشیان طالب در برابر نیروهای ناتو که در تجهیزات و اسلحه از آن‎ها برتری دارند را می‎توان با این مثال توضیح داد که می‎گویند:

"شما ممکن ساعت در دست داشته باشید، ولی مرور وقت و زمان در دست ما است."

ولی استراتژی نو رئیس جمهور ترمپ که تعهد امریکا در قبال افغانستان را بی‌انتها اعلان کرد شاید برای عقب زدن پیشرفت شورشیان کافی باشد.

یک افسر امریکایی به نام جورج کالدویل در پایگاه شورآب به آژانس خبر رسانی فرانسه گفته‎است که ما برای انجام درست مأموریت خود وقت زیاد در اختیار داریم.

گزارش آژانس خبر رسانی فرانسه می‎افزاید که حدود سه صد سرباز امریکا در ماه اپریل گذشته به هلمند برگشتند، ولی چند سال قبل که این ولایت نقطۀ مرکزی حضور امریکا در افغانستان پنداشته می‎شد بیست هزار سرباز امریکایی در هلمند حضور داشتند.

سربازان امریکایی قبلاً در خط مقدم جنگ در برابر شورشیان طالب قرار داشتند، ولی اکنون مأموریت ناتو برای آموزش، کمک و مشوره دهی به نیروهای افغان را به پیش می‎برند.

آموزگاران امریکایی می‎گویند نیروهای افغان یک ماه پیش ولسوالی ناوه را گرفتند.

چگونگی دور ساختن شورشیان از قلعه‎ها، تخلیه زخمیان از صحنۀ جنگ توسط هلیکوپتر، کشف و خنثی‌سازی ماین‎ها به نیروهای افغان آموزش داده می‎شود.

آموزگاران امریکایی می‎گویند نیروهای افغان یک ماه پیش ولسوالی ناوه را که نه ماه زیر تصرف طالبان بود، پس گرفتند.

ولی شورشیان طالب با چندین حملۀ انتحاری در هفته‎های اخیر در هلمند به عملیات خود ادامه دادند.

آژانس خبر رسانی فرانسه از تورن جنرال ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند نقل قول کرده که می‎گوید، ادامه حمایت امریکا که رئیس جمهور ترمپ آن را مشخص ساخت بسیار مهم و حیاتی است.

او گفته‎است که اردوی نوپای افغانستان به اندازۀ پخته‌کار نشده‎است که به تنهایی بجنگد.