لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

وزارت دفاع افغانستان: حملات «B-52» سبب سرکوب مخالفین مسلح خواهد شد


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید استفاده از طیاره‌های بمب افگن ‌«B-52» در میدان‌های جنگ تروریستان را مجبور می‌سازد تا از جنگ دست بکشند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی می‌گوید، این طیاره‌های بمب افگن هنگام حمله‌ها یا تعرض قوت‌های زمینی بسیار مهم است و پس از این در میدان‌های نبرد برای سرکوب هراس‌افگنان، به خصوص طالبان از هلیکوپترها نیز کار گرفته خواهد شد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"طیاره‌های بمب افگن برای از بین بردن مواضع تروریستان بسیار مهم اند و مؤثریت دارند، بسیار کوشش می‌کنیم که فعالیت‌های ما گسترش پیدا کند تا صلح در افغانستان تأمین شود و فعالیت‌های ما با همکاران ما در یک هماهنگی ادامه خواهد یافت تا دشمنان در افغانستان سرکوب گردند."

دو روز پیش از این یک مقام امریکایی که خواست از وی نام گرفته نشود به واشنگتن پُست گفته است که ممکن پنتاگون طیاره‌های بمب افگن «B-52»، جت‌های «F-16» و «A-10» و «تندربولت» را برای انجام عملیات در افغانستان بفرستد.

بر بنیاد نوشته واشنگتن پُست استفاده از طیاره‌های «B-52» در افغانستان تصمیم تازه پنتاگون است.

این مقام امریکایی گفته است که این طیاره‌ها از قطر مأموریت‌های هوایی را در افغانستان انجام خواهند داد و مواضع بزرگ تروریستان را هدف قرار می‌دهند.

در کنار استفاده از طیاره‌های بزرگ و شدت بخشیدن حملات هوایی، بازرسی خانه‌های مشکوک نیز جز مأموریت‌های تازه نیرو‌های خارجی و افغان است که وزارت دفاع از آن سخن می‌زند.

در استراتژی جدید ایالات متحده امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا به هراس افگنان هشدار داده شده که در هر جای باشند از دید نیروهای آنان پنهان شده نمی‌توانند و در امان نخواهند بود.

پنتاگون پیش از اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا گفته بود که هلیکوپترهای "بلک هاک" را در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار می‌دهد که با استقبال دولت افغانستان به همراه شده بود.

با این همه، استفاده از طیاره‌های «B-52» در میدان‌های نبرد افغانستان تجربه تازه نیروهای امریکایی نخواهد بود، بلکه این نیروها در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز برای سقوط رژیم طالبان از این بمب‌افگن‌ها استفاده کرده بودند که به‌گفته کارشناسان نتایج خوبی هم در پی داشته است.

در این میان، زلمی وردک یکی از کارشناسان نظامی می‌گوید، باید در استفاده از طیاره‌های بزرگ جنگی از سوی نیروهای خارجی و یا افغان هماهنگی بیشتر صورت گیرد.

وی گفت:

"در ۱۷ سال گذشته که نیروهای خارجی این‌جا حضور دارند، امیدوار هستیم مانند گذشته نباشد، یعنی در گذشته از این‌که سرچشمه‌های آنان را هدف قرار ندادند اکنون وسعت جنگ را در افغانستان می‌بینیم، بناءً اگر می‌خواهند که دهشت افگنی را ریشه‌کن سازند باید سر چشمه‌های اساسی آنان را در هر نقطۀ از افغانستان که اند، هدف قرار دهند."

در این میان صالح محمد صالح یکی از نمایندگان مردم در ولسی جرگه می‌گوید، در چنین عملیات نظامی نخستین چیزی که باید در نظر گرفته شود جلوگیری از تلفات غیر نظامیان است و اگر در عملیات اشتباهی رخ دهد، نه‌تنها که این عملیات دستآوردی در پی نخواهد داشت، بلکه تلفات غیر نظامیان سبب عقدۀ مردم در برابر دولت و نیروهای خارجی خواهد شد که پیامد خوبی به دنبال نخواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG