صدیقی: هدف سفر عبدالله به بلخ حل اختلافات میان حکومت و نور است

هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، هدف سفر رئیس اجرائیه به ولایت بلخ تلاش برای حل اختلافات عطا محمد نور با حکومت است.

پس از نشر گزارش‌ها در مورد تیره‌گی روابط میان رئیس اجرائیه و والی بلخ این بار نخست است که عبدالله عبدالله به ولایت بلخ سفر می‌کند.

هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، رئیس اجرائیه پس از فشارهای رئیس جمهور این کشور و ایالات متحده امریکا تلاش می‌نماید تا دوباره روابط اش را با عطا محمد نور والی بلخ و جمعیت اسلامی برقرار نماید.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت، به خاطر عملی شدن استراتژی جدید امریکا برای افغانستان اجماع رهبران سیاسی در داخل این کشور بسیار مهم است.

آصف صدیقی

او افزود:

"فشارهای جامعه جهانی به خصوص سفارت امریکا این مسایل است که بلاخره داکتر صاحب عبدالله را وادار ساخت تا برود به آن‌جا و استاد عطا را به شکلی از اشکال قانع بسازد تا بیاید و مشترکاً برای وطن و مردم کار نمایند."

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در حالی به ولایت بلخ سفر کرده‌است که پیش از این عطا محمد نور والی بلخ بگونۀ جدی از وی انتقاد کرده و گفته‌است که آقای عبدالله نماینده‌گی از جمعیت اسلامی در حکومت نمی‌کند.

با آن که والی بلخ دراین اواخر انتقادات جدی بالای رئیس اجراییه داشته اما ریاست اجرائیه تا کنون به گونه واضح در این مورد عکس العمل نشان نداده‌است.

هر چند یک منبع که نخواست از وی نام برده شود در ولایت بلخ به رادیو آزادی گفت که آقای عبدالله به خاطر بهبود روابط با آقای نور به بلخ سفر کرده اما ریاست اجرائیه دراین مورد جزئیات ارائه نمی‌کند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید، هدف از سفر آقای عبدالله به ولایت بلخ اشتراک در مراسم گرامی‌داشت از هفته شهید و بررسی وضعیت آن ولایت است.

اما وی می‌گوید که رئیس اجرائیه با آقای نور هم گفت‌وگو خواهد کرد.

امید میثم

او افزود:

"شخصاً والی صاحب به میدان هوایی تشریف آورده بود از آن‌جا قرار است آنان در مراسم یاد بود از هفته شهید شرکت کنند در آن‌جا رئیس اجرائیه صحبت و سخنرانی می‌نماید و بعد از آن قرار است که با والی بلخ و سایر مقامات محلی آن ولایت گفت‌وگو و پیرامون مشکلات و مسایل جاری کشور بحث و صحبت نماید."

با این همه برخی از کارشناسان سیاسی با در نظر داشت شرایط کنونی اختلافات میان برخی از چهره‌های سیاسی و رهبران حکومت را به نفع مردم و این کشور نمی‌دانند.

قدرت الله زواک یک تن از این کارشناسان می‌گوید، اختلاف نظر در یک جامعه دیموکراتیک معمول است اما به گفته وی لازم است تا رهبران سیاسی بجای نفع شخصی منافع ملی را در نظر گیرند.

گزارش: فرشته ندا