لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

موحدی: محمد محقق تلاش می‌کند تا مشکلات مربوط به دوستم را حل کند


دفتر معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید محمد محقق شخصاً تلاش می‌کند تا مشکلات موجود در رابطه به مسایل مربوط به معاون اول ریاست جمهوری را حل بسازد.

پس از گذشت حدود چهار ماه از حضور معاون اول ریاست جمهوری در ترکیه اکنون دفتر معاون دوم ریاست اجرائیه می‌گوید محمد محقق تلاش می‌کند تا مشکلات موجود در رابطه به مسایل مربوط به عبدالرشید دوستم را رفع بسازد.

عبدالبصیر موحدی مسئول دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست اجرائیه روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی با آن‌که مشخص نساخت که آقای محقق برای حل کدام مشکلات تلاش می‌کند، اما گفت وی در جریان سفرش به ترکیه می‌کوشد تا در رفع مشکلات به وجود آمده نقش فعالی بازی کند.

محمد محقق
محمد محقق

اما وی گفت که معاون دوم ریاست اجرائیه حامل هیچ پیامی از جانب حکومت برای معاون اول ریاست جمهوری نیست.

او افزود:

"جناب استاد محقق در طول سالیان متمادی در قسمت حل مشکلات گروه‌های سیاسی نقش فعالی داشته و در هر موردی که پیش آمده موفقانه درخشیده‌است، اما این مسئله را استاد محقق از جانب حکومت حامل پیام برای معاون اول رئیس باشد اما از طریق شخصی و از طریق گفت‌وگوها از جانب خودش در هرجا نقش فعالی داشته است."

به اساس معلومات دفتر معاون دوم ریاست اجرائیه محمد محقق حدود یک هفته قبل به هدف معالجه به ترکیه رفته‌است.

پیش از این برخی رسانه‌ها گزارش های را به نشر رسانیدند که گویا آقای محقق به هدف میانجگری میان حکومت و معاون اول ریاست جمهوری به ترکیه رفته و حامل پیام حکومت برای عبدالرشید دوستم است.

ریاست جمهوری افغانستان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌است.

عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری از حدود چهار به این‌سو در ترکیه به‌سر می‎برد و چندی پیش با عطا محمد نور والی بلخ و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه ائتلافی را که به باور آنان برای اصلاح حکومت است شکل دادند.

حدود یک و نیم ماه پیش عنایت الله بابر فرهمند رئیس دفتر معاون اول ریاست جمهوری در یک نشست گفته بود بر جنرال دوستم از سوی دوستان انتخاباتی اش طرح‌های مختلف به‌خاطر ترور شخصیت و حذف فزیکی‌اش عملی شده‎اند.

وی گفته که وقتی انتخابات به پایان رسید و تیم آنان برنده شد، به‌دنبال آن ضدیت ریاست جمهوری با معاون اول آغاز شد.

اما اکنون دفتر آقای دوستم می‌گوید هیچ مشکلی برای آمدن جنرال دوستم به افغانستان وجود ندارد و وی به‌زودی به کشور باز خواهد گشت.

بشیر احمد ته ینج سخنگوی دفتر آقای دوستم به رادیو آزادی گفت با هیچ مشکلی روبه‌رو نیستند و معاون دوم ریاست اجرائیه نیز پیام خاصی از جانب حکومت را به آقای دوستم نقل نکرده‌است.

بشیر احمد ته ینج
بشیر احمد ته ینج

​او گفت:

"جنرال دوستم حالا نیز در ترکیه است و در پی آمدن به کشور است در آینده نزدیک است، در آمدن وی ما با هیچ مشکلی روبه‌رو نیستیم، معاون صاحب اول با معاون صاحب دوم اجرائیه فقط روی حکومتداری و تقویت برنامه‌های ائتلاف صحبت کردند، هیچ کدام پیامی خاصی وجود نداشت."

از آمدن عبدالرشید دوستم به کشور در حالی سخن زده می‌شود که لوی سارنوالی گفته دوسیه مربوط به اتهامات ازسوی احمد ایشچی والی پیشین جوزجان بر دوستم مبنی بر بد رفتاری جنسی را حدود سه ماه قبل به ستره محکمه فرستاده‌است.

چندی بعد از آن‌که آقای دوستم به ترکیه رفت رئیس جمهور غنی در یک نشست گفت که وی به اجازه لوی سارنوال برای معالجه رفته‌است، اما دفتر آقای دوستم با رد این سخنان گفت که معاون اول کشور نیازی به اجازه لوی سارنوال ندارد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG