لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

شماری از فعالان بلخ: افراد مسلح غیر مسئول در عملیات‎ نظامی غارت می‎کنند


شماری از باشنده‌های ولایت بلخ شکایت دارند که در جریان عملیات نظامی افراد مسلح غیر مسئول به دزدی و غارت اموال آنان دست می‎زنند و باعث تداوم نا امنی‎ها در مناطق آنان شده‎اند.

فعالان مدنی بلخ نیز ادعا دارند که افراد مسلح غیر مسئول تحت نام‎های مختلف در جریان عملیات نظامی با قوت‎های افغان یکجا شده و در امور نظامی آنان مداخله مسلحانه می‎نمایند.

این فعالان می‎گویند که افراد مسلح غیر مسئول تحت نام خیزش مردمی در اکثر از عملیات‎ها خانه‎های مردم را چور کرده‎اند، آنان اموال مردم را به غارت برده‎اند و په چپاول زمینه سازی کرده‎اند.

بلخ
بلخ

قادر مصباح مسئول سازمان خط نور در بلخ می‎گوید:

"نا امنی، دزدی‎های مسلحانه و موارد مشابه به این از سوی همین افراد مسلح غیر مسئول صورت می‎گیرد که تحت نام خیزش مردمی در این ولایت فعالیت دارند. از آنان در مناطق مختلف برای منازعات شخصی و منفعت طلبی‎ها استفاده می‎شود."

چمتال از جمله ولسوالی‎های بلخ است که از دیر زمان به این طرف طالبان مسلح در آن فعالیت داشته و حدود ۲۰ روز پیش نیز به رهبری عطا محمد نور والی بلخ عملیات تصفیوی در آن اجرا شد، که صدها تن از نیروهای مسلح غیر مسئول تحت نام خیزش مردم و قوت‎های وابسته به وکلای پارلمان و شورای ولایتی در آن حضور داشتند.

اکنون ساکنان ولسوالی چتمال می‎گویند که در عملیات نظامی دولت بر علیه طالبان حضور نیروهای خیزش مردمی و افراد مسلح غیر مسئول در عملیات‎ها آنان را نگران ساخته و این افراد اموال آنان را به غارت برده‎اند.

خالد (نام مستعار) یکی از ساکنان ولسوالی چتمال است وی در مورد می‎گوید:

"در عملیات نظامی که در منطقه ما انجام شد افراد ایله گرد را آورده بودند، آنان بطری‎های برقی و سولر خانه ما را دزدیدن. افراد مسلح غیر مسئول و خیز مردمی شان حتی لباس‎های زنان را با خود برده‎اند آنان دزدانی بیش نیستند."

جمشیدی: ما به هیچ گروه مسلح غیر از نظامیان ما ضرورت نداریم.
جمشیدی: ما به هیچ گروه مسلح غیر از نظامیان ما ضرورت نداریم.

در زون شمال و خاصتاً ولایت بلخ رهبری عملیات‎های نظامی را مقامات قول اردوی ۲۰۹ شاهین به عهده دارد، اما نصرت الله جمشیدی سخنگوی این قول اردو می‎گوید با وجودی‎که آنان هیچ نظامی به حضور خیزش مردمی و قوت‎های مسلح غیر مسئول ندارند، اما شوراهای نظامی ولایات به گونه تحمیلی این افراد را وارد میدان محرکه می‎نمایند.

وی گفت:

"ما به هیچ گروه مسلح غیر از نظامیان ما ضرورت نداریم و تنها در عملیات‎ها باید سه بخش از نیروهای امنیتی اشتراک داشته باشند. اما این‎که در ولایات شورای نظامی وجود دارد بناً بر اساس فیصله آنان خیزش‎های مردمی هم شامل عملیات می‎شوند و این کار آنان است."

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ با وجودی‎که حضور قوت‎های خیزش مردمی در عملیات‎ها را به تامین امنیت در مناطق نا امنی موثر می‎داند، می‎گوید که این قوت‎های مسلح نباید به غارت اموال مردم و چپاول خانه‎های شان دست بزنند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG