جنرال پیتر پاول: افزایش قوای ناتو سبب ثبات در افغانستان خواهد شد

جلسه سه روزه وزرای دفاع ناتو در تیرانا مرکز البانیا پایان یافت که در آن مسایل مهم مربوط به افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جنرال پیتر پاول رئیس کمیته نظامی ناتو گفت، افزایش قوای ناتو در افغانستان ثبات این کشور را در درازمدت یقینی خواهد ساخت.

وی تأکید کرد که وزرای دفاع پیمان ناتو درک کرده‌اند که سهم‌شان را در افزایش قوا در افغانستان وسیع‌تر سازند، ولی تصمیم در مورد بعداً گرفته می‌شود.

پیتر پاول رئیس کمیته نظامی ناتو

آقای پاول گفت:

"افزایش قوا، مأموریت آموزشی، مشوره‌دهی و همکاری ما را تقویت می‌بخشد که بر اساس آن ناتو و ۳۹ عضوش یقینی خواهند ساخت که نظامیان افغان به‌طور کافی پیشرفت نموده و در درازمدت ثبات داشته باشند. آنچه حال نیاز است سهم بیشتر در بخش‌های مختلف می‌باشد، مانند همکاری با قوای هوایی افغان، پیشرفت نیروهای خاص آن‌ها و همکاری در حفظ نظامیان و قوای خاص."

آقای پاول افزود، مهمترین موضوع برای ناتو استراتژی جدید امریکا برای افغانستان بود و بعد از اعلان آن مسایلی روشن شده‌اند که بر اساس آن ناتو سهم‌اش را ادا می‌کند.

رئیس جمهور امریکا حین اعلان استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا از اعضای ناتو خواست یکجا با امریکا سربازان بیشتر به افغانستان بفرستند.

در این حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، مهم است که ناتو بر اساس نیازمندی افغانستان سرباز بفرستد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، تقویت قوای هوایی و آموزش نیروهای افغان از نیازمندی‌های اساسی این‌ کشور است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"این‌که چه تعداد سرباز می‌آید یا نمی‌آید موضوع مورد بحث برای ما نیست، کار آن‌هاست که فیصله کنند. آنچه برای ما مهم می‌باشد این‌است که در بخش‌های که به آن نیاز داریم افراد کافی با ما موجود باشند تا کمک کنند، به‌طور مثال در بخش آموزش‌دهی و تقویت قوای هوایی نیاز به همکاری داریم."

چنانچه ایالات متحده در بدل حمایت بدون دریغ به افغانستان خواهان آوردن اصلاحات و مبارزه بر ضد فساد اداری در این‌کشور شده‌است، ناتو نیز تأکید دارد که مقامات افغان باید اصلاحاتی را وارد نمایند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اطمینان می‌دهد که تلاش‌های جدی حکومت افغانستان برای محو فساد ادامه دارد.

ناتو در حال حاضر حدود ۱۳ هزار سرباز مستقر در افغانستان دارد که در چوکات مأموریت حمایت قاطع، قوای افغان را آموزش داده و با آن‌ها همکاری می‌کنند.