پسرلی: در سال جاری ۳۰ واقعه‌ اختطاف و قتل سرمایه‌ گذاران ثبت شده‌است

اتاق تجارت و صنایع افغانستان با ابراز نگرانی می‌گوید که اختطاف سرمایه‌گذاران در سال جاری افزایش یافته‌است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که اگرحکومت برای حفظ جان سرمایه ‌گذاران روی تدابیر امنیتی جدی فکر نکند نه تنها تاثیرات منفی بر فعالیت سکتور خصوصی گذاشته بلکه باعث فرار سرمایه و سرمایه گذاران از این کشور خواهد شد.

صیام الدین پسرلی، سخنگوی این اتاق روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که از سال جاری تا کنون بیش از ۳۰ واقعه‌ اختطاف و قتل سرمایه‌ گذاران نزد این اتاق ثبت شده‌است.

وی افزود که اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد افغانستان از نگاه سرمایه گذاری با یک بحران جدی مواجه خواهد شد.

صیام الدین پسرلی

او گفت:

"در این اواخر سطح اختطاف بلند رفته، اختطاف و قتل تجار به ساده‌گی اتفاق می‌افتد ما شاهد هستیم که در جریان همین سال بیشتر از ۳۰ قضیه رخ داده‌است که نزد ما ثبت است."

آقای پسرلی افزود که این واقعات بیشتر در ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، کندز، ننگرهار، و کندهار رخ داده‌است.

وی افزود که به دلیل نا امنی‌ها و ازدیاد موارد اختطاف و قتل سرمایه گذاران، در سال جاری به ارزش ۳۰ میلیون دالر سرمایه به بیرون از افغانستان منقل شده و سرمایه گذاران ناچار به کشورهای دیگر سرمایه گذاری کرده‌اند.

به اساس ارقام رسمی اتاق تجارت و صنایع افغانستان، همه ساله ۸۰ درصد از سرمایه گذاران و یا هم یکی اعضای خانواده‌های‌شان اختطاف می‌شود.

همچنان گفته می‌شود که برخی از تجاران این‌کشور برای حفظ خود و خانواده‌های‌شان محافظین شخصی نگهداری می‌کنند.

از سوی هم برخی از سرمایه گذاران افغان انتقاد نموده می‌گویند که حکومت به تعهدش در زمینه تامین امنیت برطرف نمودن مشکلات آنان کوتاه آمده‌است.

مطیع الله زلاند رئیس یکی از کمپنی‌های خصوصی در کابل از حکومت می‌خواهد تا برای تأمین امنیت جان و مال سرمایه گذاران قطعه خاص امنیتی ایجاد کند.

او افزود:

"اگر بتوانیم برای تجار یک قطعه امنیتی ایجاد کنیم تا تجاران مشکلات شان‌را در همان قطعه امنیتی مطرح کنند و تمامی شرکت‌ها و کمپنی‌های بزرگ تجارتی تحت تدابیر امنیتی شدید قرار گیرند و با این جان و سرمایه‌یی‌شان محفوظ باشد."

این در حالیست که وزارت داخله افغانستان از ایجاد یک طرح جدید برای تأمین امنیت سرمایه گذاران حرف می‌زند.

نحیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت هر چند در مورد جزئیات این طرح چیزی نمی‌گوید اما می‌افزاید که با تطبیق آن مشکلات امنیتی سرمایه گذاران حل خواهد شد.

نجیب دانش

او می‌گوید:

"نشستی داشتیم در این‌جا موضوعات مختلف به بحث گرفته شد که ما چطور برای تامین امنیت بهتر تاجران محترم کارهای را انجام دهیم خوشبختانه ما روی یک راهکار و یک برنامه جدید بر تدابیر امنیتی تاجران کار می‌کنیم آن را اگر تطبیق بکنیم این نگرانی‌ها برطرف می‌گردد."

هر چند وزارت داخله افغانستان همواره از تأمین امنیت سرمایه گذاران اطمینان می‌دهد اما سرمایه گذاران می‌گویند مشکلات امنیتی آنان با گذشت هر روز بیشتر می‌شود.

گزارش: آرزو غیاثی