در سه سال عمر حکومت وحدت ملی چه تغییراتی در افغانستان آمده‌اند؟

سه سال حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی در حال تکمیل شدن‎است.

درهفتم ماه میزان از ایجاد این حکومت به رهبری محمد اشرف غنی درست سه سال سپری می‎شود.

ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که سه سال قبل نظامی از هر لحاظ شکسته و فلج به میراث مانده بود اما در سه سال گذشته در بخش تحکیم نظام و خود کفا سازی افغانستان کارهای زیادی صورت گرفت.

هرچند شماری از جریان‎های سیاسی می‎گویند این حکومت در کنار مشروعیت اش با چالش‎های دیگری هم مواجه‎است اما ریاست جمهوری می‎گوید که حکومت وحدت ملی برای بیرون رفت افغانستان از حالت مبهم و سر درگم اقدامات قابل ملاحظه را انجام داده‎است.

تشکیل حکومت وحدت ملی

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز یکشنبه در نشست خبری کارکردهای سه سال حکومت را بیان کرده گفت که حکومت برای بدست آوردن اعتماد مردم در عرصه‎های مختلف تلاش کرده‎است.

او افزود:

"ما یک میراثی را بدست آوردیم که متاسفانه یک میراث قابل قبول از هیچ لحاظ نبود در عین حال اقداماتی صورت گرفته و ما امیدواریم که در ختم دوره کار ریاست جمهوری مردم قضاوت منصفانه کنند گام‎های بسیار مهمی هم برداشته شده ولی کافی نیست و ما امیدواریم با برنامه‎های که حکومت دارد اعتماد مردم را بدست بیاوریم ولی اعتماد سیاسیون یک کارسخت است بخاطری‎که آن‎ها توقعات و خواست سیاسی خود را دارند."

ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که بخاطر هماهنگی بهتر، انسجام و نتیجه حمایت جامعه جهانی وضعیت امنیتی از حالت شکننده بیرون شده و حکومت داری خوب یکبار دیگر توجه جهان را به افغانستان بیشتر کرده‎است.

آقای مرتضوی می‎گوید که افغانستان بر خلاف گذشته اکنون به استثنای پاکستان با تمام کشورهای جهان روابط خوب داشته و حالا از لحاظ تجارت منحصر به یک کشور نیست.

سیاست فعال خارجی، مبارزه با فساد، اصلاحات انتخاباتی، تلاش برای حق دسترسی به معلومات، هماهنگی میان قوه سه گانه، احیای نقش افغانستان به حیث یک پل، بدست آوردن اعتماد جامعه جهانی، صلح با حزب اسلامی و کاهش کسر بودجه اقدامات دیگری اند که ریاست جمهوری از آن به حیث دست آورد یاد می‎کند.

محمد اشرف غنی درهفتم ماه میزان سال ۱۳۹۳ مراسم تحلیف اش را به حیث رئیس جمهور افغانستان بجا آورده و بعد با فرمان وی ریاست اجرائیه ایجاد شد.

درین حال کریم خرم رئیس دفتر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین به رادیو آزادی گفت که حکومت وحدت ملی باید درین سه سال بخاطری کارهای زیاد را انجام می‎داد که زمینه در هر عرصه برایش مساعد شده بود.

اما به عقیده وی حکومت وحدت ملی هنوزهم در بسیاری بخش‎ها با مشکل مواجه‎است.

کریم خرم رئیس دفتر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین

وی افزود:

"از حکومت قبلی برای حکومت فعلی یک نظام آماده و ساخته شده باقی مانده بود، زمانی‎که ما آمدیم در ارگ برق نبود، حتا ارگ کندواله بود، دفاتر آن در کانتینرها بود، پولیس وارد وجود نداشت و حالا چیزی که به حیث دست آورد از آن یاد می‎شود این‎ها از گذشته‎ها به سر رسیده تنها افتتاح پروژه‎های بزرگ باقی مانده بود باید کارهای زیادی صورت می‎گرفت اما بد بختانه که صورت نگرفته‎است."

اما سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری با اشاره به این انتقادها می‎گوید که هنوزهم بسیاری از آرزوهای مردم برآورده نشده‎اند بخاطری‎که جنگ طولانی و فساد اداری که به میراث باقی مانده بود همه چیز را متاثر کرده‎است.

اما خان زمان امرخیل رئیس شبکه افغانی مبارزه با فساد بر کمبودی‎های نظام کنونی و گذشته انگشت انتقاد گرفته می‎گوید که اخیرا اراده برای حل مشکلات موجود بمیان آمده و آن‎ها را نسبت به آینده خوشبین ساخته‎است.

جاوید حسن زاده