وزارت مالیه: برخی افراد در روند عملی ساختن اصلاحات مداخله می‌کنند

معینیت عواید و گمرکات وزارت مالیه افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که در برکناری افراد فاسد با مشکل مواجه بوده و تحت فشار افراد مختلف قرار می‌گیرند.

معین عواید و گمرکات وزارت مالیه از مداخله برخی افراد در روند عملی ساختن اصلاحات در بخش‌های مختلف این اداره ابراز نگرانی کرده و آنرا یک مشکل جدی فرا راه اصلاحات خواند.

نجیب الله وردک معین عواید و گمرکات وزارت مالیه روز سه شنبه در کابل تأیید کرد که هنوز هم فساد در گمرکات وجود دارد اما گفت که آنان در تلاش مبارزه علیه افرادی اند که آغشته به فساد می‌باشند.

آقای وردگ گفت، برخی افراد با نفوذ در ولایات در اجراآت‌شان مداخله کرده و آنان را تحت فشار قرار می‌دهند.

وی گفت:

"مشکل بزرگ که پیدا می‌شود و ما می‌خواهیم یک نفر را برکنار کنیم نهایت زیر فشار قرار می‌گیریم، خواهش ما از تمام بزرگواران این‌است که بالای ما فشار نیاورند ما وقتی که یک نفر را در ولایات برکنار می‌کنیم تمام بزرگان آنجا می‌آیند که این شخص خوب بود در حالی که ما به اندازه کافی اسناد و شواهد داریم که نفر خوب نبوده متاسفانه."

اما معین عواید و گمرکات وزارت مالیه واضح نگفت کسانی که وی آنان را بزرگان خطاب می‌کند کی‌ها اند و چرا در کارهای این اداره مداخله می‌کنند.

آقای وردک گفت، در کاهش فساد اقدامات مؤثر انجام شده که از جمله در ظرف یک ماه اخیر ۱۵ کارمند این اداره را بخاطر مشکلاتی که داشتند از وظیفه برکنار کرده‌اند.

معین عواید و گمرکات همچنان از همه مردم بخصوص بخش سکتور خصوصی خواست تا در آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد در این اداره آنان را همکاری کنند.

وی این اظهارات را در نشستی که به هدف افتتاح مرکز معلوماتی برای مالیه دهندگان در معینیت عواید و گمرکات وزارت مالیه در کابل برگزار شده بود، بیان کرد.

مسئولان وزارت مالیه از مبارزه جدی با فساد در حالی سخن می‌گویند که از چند سال به این طرف شکایت از فساد در بخش گمرکات وجود داشته و برخی از تجار گفته اند که به سبب فساد گسترده در این بخش با مشکلات زیاد مواجه شده‌اند.

در این حال خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان از تلاش‌های حکومت در راستای مبارزه با فساد استقبال می‌کند اما می‌گوید که برخی موانع بزرگ وجود دارند و حکومت در رسیدگی به آن‌ها عاجز مانده‌است.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی افزود:

"با در نظرداشت امکانات کم که در این کشور وجود دارد موانع هم است که گاه گاهی حتی توان تمام رهبری حکومت وحدت ملی به آن نمی‌رسد و این یا به اساس مصلحت‌ها و یا هم به اساس مجبوریت‌ها می‌باشد که در برابر آن اقدام نمی‌شود."

آقای الکوزی می‌گوید که فساد در گمرکات عوامل بیرونی داشته و برخی افراد به حمایت زورمندان محلی و برخی وکلا تلاش می‌کنند تا بنام کارمند گمرک از تجار پول اخذ نمایند.

معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان تأکید می‌کند که در کنار ایجاد سیستم‌های پیشرفته باید تلاش گردد تا افراد فرصت طلب و زورگو شناسایی و از سوی حکومت مجازات شوند.

جاوید حسن زاده