لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۶

ایوبی: هنوز هم ۴۰ درصد عواید گمرکات به جیب برخی اشخاص می‌روند


کمیسیون مبارزه علیه فساد اداری ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که هم اکنون ۴۰ درصد عواید گمرکات شکار فساد شده و به جیب برخی افراد می‌رود.

با آن‌که وزارت مالیه افغانستان همواره گفته است که با ارائه خدمات خوب و پیشرفته تا حدی جلو فساد در گمرکات را گرفته است، اما کمیسیون مبارزه علیه فساد اداری ولسی جرگه می‌گوید هنوز هم ۴۰ درصد عواید گمرکات به جیب برخی اشخاص می‌ریزد.

ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

حمیرا ایوبی رئیس این کمیسیون روز یک شنبه در نشستی تحت نام"کنفرانس ملی حساب دهی مدنی، اصلاحات در عرضه خدمات عامه و مبارزه با فساد" در کابل گفت که بیشترین فساد در ادارات عرضه خدمات عامه موجود است.

او افزود:

"با تأسف بیشترین بخش فساد در بخش ارائه خدمات عامه در افغانستان است پول مردم افغانستان به دلیل فساد و عدم توجه به جیب برخی افراد می‌رود و به خزانه حکومت تحویل داده نمی‌شود و ۴۰ درصد عواید گمرکات افغانستان به جیب اشخاص و افراد می‌رود."

خانم ایوبی افزود که فساد بیشتر در در وزارت داخله، وزارت ترانسپورت، اداره نورم و ستندرد و تصدی نفت و گاز موجود بوده که فاصله را میان این ادارات و مردم ایجاد نموده‌است.

مسعود احمد عزیز معین پالیسی وزارت داخله افغانستان که در این کنفرانس سخنرانی داشت پذیرفت که موجودیت فساد مانع خدمات ارزنده شده‌است.

او گفت:

"در بخش خدماتی بدبختانه هنوز هم مردم ما با این مشکل مواجه‌اند و خدمات به شکل که باید به آنان ارائه می‌شد نشده‌است."

نهاد بین المللی دموکراسی در افغانستان که در راه اندازی کنفرانس ملی حساب دهی مدنی، اصلاحات در عرضه خدمات عامه و مبارزه با فساد همکاری نموده‌است روی نقش رسانه و ها جامعه مدنی تاکید کرد.

از سوی هم وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که در دو ساله گذشته در بخش مبارزه با فساد دست آوردهای چشمگیر داشته‌است.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی این وزارت امروز شنبه به رادیو آزادی گفت که این وزارت تلاش دارد تا وجود فساد را در منابع عایداتی به صفر برساند.

اجمل حمید عبدالرحیمزی
اجمل حمید عبدالرحیمزی

او گفت:

"شاید مشکلات وجود داشته باشد از فسادما چشم پوشی نمی‌کنیم اما کار کرد های دو سال گذشته ما و بلند رفتن عواید ما بیانگر این است که با فساد مبارزه شروع شده‌است جلو فساد تا حدی گرفته شده اما هنوز هم به انتها نرسیده‌ایم."

کمیسیون مبارزه علیه فساد اداری ولسی جرگه از رئیس جمهور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه خواست تا در وزارت‌ها و پست‌های مهم حکومتی افراد شایسته و پاک از فساد را بگمارند.

قبل از این رهبران حکومت وحدت ملی بارها روی از بین بردن فساد تاکید کرده گفته‌اند که تعهدات شان‌را با جامعه جهانی در زمینه، به طور جدی عملی خواهند کرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG