برخی وکلا: اعزام سربازان هندی به افغانستان حساسیت‌ بر انگیز خواهد بود

شماری از نماینده‌گان مردم و آگاهان روابط بین الملل می‌گویند، فرستادن سربازان هندی به افغانستان حساسیت‌های را به‌دنبال خواهد داشت.

شماری از اعضای ولسی جرگه و آگاهان روابط بین الملل در مورد نشر گزارش‌ها مبنی بر این‌که ممکن هند به خواست وزیر دفاع امریکا تعداد از سربازانش را به افغانستان بفرستد دیگاه‌های متفاوتی دارند.

شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می‌گویند این خواست حساسیت‌های منطقه‌یی را بر می‌انگیزد و پاکستان را بیشتر در مسایل افغانستان حساس خواهد ساخت.

نادر خان کتوازی یکی از اعضای کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر هند و امریکا می‌خواهند افغانستان با ثبات گردد، بهتر است نیروهای افغان را بگونۀ درست تجهیز و تمویل کنند.

نادر خان کتوازی

​او گفت:

"این به سود افغانستان نیست حساسیت‌های بیشتر منطقه و همسایه‌های افغانستان راه به همراه خواهد داشت و جنگ را در افغانستان گسترش خواهد داد، گپ خوب این است که با در نظر داشت منافع افغانستان هند و امریکا نیروهای‌ما را تجهیز کنند، آن‌گاه نیازی به حضور نیروهای هندی در افغانستان نیست."

گفته می‌شود چگونه‌گی امنیت افغانستان بیشتر در دیدار جیمز متیس با مقام‌های هندی مطرح خواهد شد.

رسانه‌های هندی نگاشته‌اند که ممکن آقای متیس از مقام‌های هندی بخواهد که شماری از سربازان هندی را به افغانستان بفرستد.

پیش از این صدراعظم ‌ پاکستان گفته‌است که اسلام آباد نقش سیاسی و نظامی هند در افغانستان را تحمل کرده نمی‌تواند.

سخنانی‌که واکنش‌های را از سوی افغانستان به همراه داشت و دولت افغانستان همچو اظهارات را مداخله آن‌کشور در امور افغانستان دانست.

در این حال شماری از کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند، ممکن تاکید به فرستادن سربازان نیروهای هندی به افغانستان از سوی متیس جز برنامه‌های استراتژی امریکا برای افغانستان باشد و یا هم امریکا می‌خواهد نیروهای هندی را جایگزین سربازان امریکایی سازد.

اما طاهر هاشمی یکی از این آگاهان می‌گوید اگر سربازان هندی وارد افغانستان گردند پاکستان، چین و روسیه زیر فشار قرار خواهند گرفت و چون پای امریکا در میان است، خطری متوجه افغانستان از این رهگذر نخواهد بود.

سربازان هندی

او کفت:

"مقام‌های امریکایی می‌خواهند که پاکستان یکبار دیگر توسط رقیب دیرینه‌اش زیر فشار قرار دهند و مسئله‌یی بسیار مهم این است که می‌خواهند عکس العمل‌ها نشان داده شود، اما این اثرهای بدی وارد نمی‌کند به‌خاطریکه اینجا پای امریکا در میان است، اما افغانستان می‌تواند از حضور نیروهای هند به تجهیز و آموزش نیروهای ما کار گیرد."

هم‌زمان با سفر جیمز متیس وزیر دفاع امریکا به هند قرار است عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز روز چهارشنبه به دهلی نو سفر کند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید هدف این سفر آقای عبدالله، اشتراک در کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری در هند است و دیدار با وزیر دفاع امریکا و بحث فرستادن نیروهای هندی به افغانستان شامل اجندای این سفر نیست.

گزارش: نظیفه محبوبی