لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

وزیر دفاع امریکا با مقامات هند در مورد افغانستان گفت‌وگو می‌کند


جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا دیشب وارد هند شد و قرار است دیدار ها با مقام‌های آن‌کشور را از امروز آغاز کند.

وزیر دفاع امریکا در دیدار با همتای هندی اش، روی موضوع افغانستان نیز بحث می‌کند.

برخی رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که آقای متیس از هند خواهد خواست تا نیروی نظامی به افغانستان بفرستد.

با آنکه این خواست رسماً از سوی وزارت دفاع امریکا اعلان نشده اما در رسانه‌های هندی آمده‌است که جیمز متیس خواهان نقش بیشتر آن‌کشور در مورد افغانستان خواهد شد.

در کابل مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان به رادیو آزادی گفت، نه در گذشته و نه در حال حاضر، خواستی برای حضور نظامی هند در افغانستان مورد بحث نبوده‌است.

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان
مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان

وی گفت:

" بحث حضور نظامی هند در افغانستان یا تقاضا از هندوستان که نیروی نظامی به افغانستان بفرستد، نه در گذشته‌ها مطرح بوده و نه در آجندای فعلی مطرح است. افغانستان به حد کافی نیروی نظامی در اختیار دارد."

به گفته سخنگوی ریاست اجرائیه، با اعلان استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و منطقه، نیروهای بیشتری به کشور خواهند آمد که در جهت مرفوع ساختن نیازمندی‌های نیرو های افغان کافی استند.

آقای رحیمی تأکید کرد که هند به حیث یک شریک بزرگ افغانستان باقی خواهد ماند.

هند از تمویل کننده‌های بزرگ در افغانستان به حساب میاید و تا حالا سه میلیارد دالر در پروژه‌های مختلف در این‌کشور کمک کرده‌است.

  • اما پرسشی مطرح می‌شود که پاکستان از نزدیکی امریکا و هند در مورد افغانستان چه واکنشی خواهد داشت؟

رحیم الله یوسفزی خبرنگار و تحلیلگر پاکستانی به رادیو آزادی گفت که پاکستان در اینجا می‌خواهد تا با نزدیکی هند و امریکا در مورد افغانستان، برخی اقدام‌های منفی را انجام دهد.

رحیم الله یوسفزی خبرنگار پاکستانی
رحیم الله یوسفزی خبرنگار پاکستانی

وی افزود:

" پاکستان می‌تواند در مقابل این اقدامات گام بردارد. به گونه مثال اکمالاتی که برای نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، از طریق پاکستان صورت می‌گیرد، در آن ممانعت شود. یا پاکستان که در مورد امنیت افغانستان گفته بود تا طالبان را برای مذاکره با حکومت افغانستان تشویق کند، شاید از آن دست بکشد."

پیش از این شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان در سخنرانی در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورش نقش هند در افغانستان را یک درصد هم نمی‌پذیرد.

در گفت‌وگو های جیمز متیس وزیر دفاع امریکا با همتای هندی اش نیرمالا سیتارامن روی تروریزم در پاکستان و نقش چین در منطقه نیز بحث خواهد شد.

این نخستین سفر وزیر دفاع ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا به جنوب آسیا است و جیمز متیس سه روز را در هند سپری خواهد کرد.

پنتاگون در آستانه سفر آقای متیس اعلامیه داد و در آن گفت: "وزیر دفاع امریکا هند را به حیث یک شریک مهم و با نفوذ می‌داند که برای منافع مشترک هر دو کشور، در جنوب آسیا کار مؤثر می‌کند."

در اعلامیه این هم آمده که وزیر دفاع امریکا از نقش هند برای دموکراسی، ثبات، امنیت و رفاه افغانستان ستایش خواهد کرد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG