رهبران کُرد عراق یک شورای سیاسی ایجاد کرده‎اند

رهبران کُرد عراق برای رسیده‎گی به مسایل مربوط به همه پرسی اخیر روی استقلال منطقه کردستان، یک شورای سیاسی را ایجاد کرده‎اند.

روداو خبرگزاری کردهای عراق گزارش داد که رهبران کرد عراق دیروز موافقه کردند که یک شورای سیاسی را تشکیل دهند تا مسایل مربوط به همه پرسی عمومی در ارتباط به استقلال کردستان را به پیش ببرد.

تصمیم روی ایجاد این شورای سیاسی در یک نشست به ریاست مسعود بارزانی رهبر منطقه خودمختار کردستان عراق در ایربیل اتخاذ شد.

عراق

بر اساس گزارش خبرگزاری روداو اشتراک کننده‎گان این نشست همچنان تقاضای حکومت بغداد برای فسخ نتایج همه پرسی را رد کرده گفتند که این موضوع خارج از سوال است.

رهبران سیاسی کرد عراق، با تشکیل اداره جدید، شواری همه پرسی را لغو کردند شواری که مسئولیت برگزاری همه پرسی روز دوشنبه گذشته کردها را به عهده داشت.

این همه پرسی مخالفت حکومت مرکزی عراق را، به دنبال داشت.

بغداد، روز جمعه در واکنشی به این همه پرسی قیوداتی را بر رفت و آمد پروازها به کردستان در شمال عراق وضع کرد.

بغداد گفت، اگر حکومت مرکزی کنترول میدان هوایی کردستان را دوباره بدست گیرد، در آن صورت، پروازهای لغو شده از سرگرفته خواهند شد.

عراق

درین همه پرسی غیر الزامی کردهای عراق، حدود ۹۵ درصد از ۳،۳ میلیون رای دهنده به حمایت از جدا شدن این منطقه از عراق رای دادند.

کردستان در شمال عراق موقعیت دارد.

ترکیه، ایران و سوریه کشورهای همسایه عراق که جمعیت بزرگ کُرد را دارند هم با همه پرسی در منطقه کردستان عراق ابراز نگرانی کرده گفتند که این همه پرسی امکان دارد حس جدایی طلبی اقلیت‎های کرد در این کشورها را برانگیزد.

در کنار عراق و همسایه‎های آن، ایالات متحده امریکا و سایر قدرت‎های غربی و سازمان ملل متحد نیز با این همه پرسی مخالفت نشان داده‎اند.

این‎ها نگران اند که جدایی کردها توجه کنونی به مبارزه علیه گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش در عراق و سوریه را، منحرف می‎سازد.