مقامات: عملیات پسگیری "غلمین" غور از دست طالبان مسلح راه اندازی می‌شود

مقامات امنیتی در غور از آغاز عملیات پاکسازی منطقه غلمین که در ۴۵ کیلومتری شمال مرکز ولایت غور موقعیت دارد، در آینده نزدیک خبر می‎دهند.

به گفته آن‎ها در حال حاضر پلان عملیات تصفیه و پسگیری منطقه غلمین از نزد طالبان مسلح روی دست است و این پلان تا چند روز محدود دیگر تطبیق خواهد شد.

جنرال غلام مصطفی محسنی قوماندان امینه غور می‌گوید که طالبان پس از آنکه منطقه غلمین را تصرف نمودند دست به آزار و اذیت مردم زده و برخی از خانه‎های باشنده‎های این محل را نیز به آتش کشیدند.

نیروهای افغان

آقای محسنی می‎گوید:

"در ارتباط به غلمین یک پلان ساخته شده که به زود ترین وقت عملی می‎شود و غلمین دوباره به تصرف نیروهای امنیتی خواهد آمد. طالبان وقتی این منطقه را گرفتند شماری از مردم و اطفال را نیز به گروگان خود گرفتند و خانه‎های مردم را به آتش زدند."

با این حال عبدالبصیر قادری معاون شورای ولایتی غور با نگرانی از وضعیت منطقه غلمین می‎گوید پس از آن که طالبان کنترول این منطقه را به دست گرفته‎اند بسیاری از باشنده‎های این محل مجبور به فرار در کوه‎ها و مناطق هم جوار شان شده‎اند.

به بیان قادری در صورتی‎که برای پس گیری منطقه غلمین از نزد طالبان توجه جدی صورت نگیرد، بزودی وضعیت امنیتی در مرکز این ولایت نیز روبه وخیم شدن خواهد رفت.

وی افزود:

" غلمین یک منطقه استراتیژیک در جوار مرکز ولایت است در صورتی‎که به دراز مدت به دست طالبان بماند مناطق کاسی که در نزدیک مرکز است و همچنان به خود مرکز و ولسوالی دولتیار مشکل ایجاد می‎کنند و بسیار خطرناک است."

غلمین یکی از مناطق مهم در جوار فیروز کوه مرکز غور چهار روز قبل به دست طالبان سقوط کرد و تا هنوز به تصرف آنان می‎باشد.

از سوی هم شماری از باشنده‎های منطقه غلمین مدعی هستند که بسیاری از مردم این منطقه به دست طالبان اسیر هستند.

طالبان مسلح

شاه محمود شهاب و محمد جان عطائی دو تن از باشنده‎های منطقه غلمین می‎گویند که طالبان تعدادی از زنان و مردان کهن سال و همچنان اطفال را به هدف این که وابستگان شان را از نیروهای خیزش مردمی که به حمایت از دولت می‎جنگند باز دارند، به گروگان گرفته‎اند.

آنان به رادیو آزادی می‎گویند:

"وقتی‎که طالبان منطقه را گرفتند به آزار مردم شروع کردن و زنان و اطفال را شکنجه می‎کردند و همین لحظه هم زنان، اطفال و کهن سالان به دست شان اسیر هستند و می‎گویند که باید بچه‎های شانرا از نیروهای خیزش مردمی اخراج کنند."

"محمد جان عطائی هستم باشنده غلمین طالبان خانه‎های مردم را به آتش کشیدن و تمام مال و دارای مردم را بردند که این‎ها به دولت همکار هستند چور مال شان روا است."

اما طالبان مسلح تا اکنون در مورد گروگان گیری این افراد چیزی نگفته‌اند.

غلمین در حالی به دست طالبان سقوط کرد که چندی پیش اداره محلی غور از تفاهم بین گروه داعش و طالبان به هدف شدت بخشیدن حملات شان بالای ساحات تحت حاکمیت دولت، در منطقه مرغاب این ولایت خبر داده بود.

گزارش: قدیر غفوری