غنی: حسابدهی نباید تنها با پایین ترین افراد حکومتی صورت گیرد

رئیس جمهور غنی تاکید بر تغییر در فرهنگ دولتداری و رعایت شهروند محوری دارد.

رئیس جمهور غنی می‎گوید که حسابدهی نباید تنها با پایین ترین افراد حکومتی صورت گیرد و بزرگترین فساد کنار گذاشته شود.

آقای غنی که روز سه شنبه در مراسم افتتاح مشارکت مجتمع دولت داری باز در افغانستان صحبت می‎کرد گفت که در زمینه حسابدهی برخی ادارات احساس مسئولیت نمی‎کنند.

وی گفت ادارات دولتی مکلف اند تا معلومات از جریان کارکردهای شان را به مردم ارائه کنند.

رئیس جمهور غنی

غنی افزود:

"حکومتداری خوب به این معناست که وقتی از مقام حکم غیر قانونی صادر شود افراد پایین آن را نپزیرد و شما جناب قاضی القضات باید فردی‎که حکم غلط داده باید بپرسید یعنی حسابدهی به معنی این نیست که پایین ترین افراد حکومت را مورد تحقیق قرار بدهید اما بالای فساد بزرگ تمرکز نکنید."

پیش از این نیز بارها اعضای شورای ملی و نهادهای مدنی از حکومت انتقاد کرده تا تقاضای شفافیت و حسابدهی از مفسدین بزرگ را نکرده و تنها ماموران پایین رتبه دولتی به محاکمه کشانده شده‎اند.

جامعه جهانی نیز شفافیت و حسابدهی را یک شرط مهم برای ادامه کمک اش برای افغانستان گذاشته‎است.

حکومت افغانستان مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری را ایجاد کرده و در کنار ان وعده کرده تا شفافیت را در دولت ایجاد خواهد کرد.

یوسفزی: حکومت داری خوب رابطه خوب میان حکومت، مردم و جامعه جهانی ایجاد می‎کند.

در همین حال داکتر ثریا یوسفزی رئیس کمیته گزینش نهادهای مدنی برای مشارکت دولت داری باز در افغانستان، حکومتداری خوب را یک اصل مهم برای جلب حمایت مردم از حکومت می‎خواند.

او افزود:

"حکومت داری خوب یک رابطه خوب میان حکومت، مردم و جامعه جهانی را ایجاد می‎کند و می‎تواند فاصله ایجاد شده میان مردم و حکومت را از بین ببرد."

پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، رئیس جمهور غنی بارها بر آوردن شفافیت و حسابدهی تاکید کرده‎است اما کارشناسان افغان می‎گویند که تا هنوز شفافیت در نهادهای مهم و عایداتی بوجود نیامده‎است.

نورالله شایان