CIA: امریکا از تمام امکانات استفاده خواهد کرد تا طالبان را برای صلح حاضر کند

رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا یا "سی آی ای" می‌گوید، قبل از این که واشنگتن برای آوردن شورشیان طالب به میز مذاکره از همۀ امکانات خود کار بگیرد، پاکستان باید آن ها را از پناه دادن در قلمرو خود محروم سازد.

مایک پامپیو افزود، ایالات متحده امریکا هر کار را انجام می دهد تا بتواند طالبان را در میز مذاکرده بیآورد در صورتی که طالبان برای برنده شدن در جنگ افغانستان کدام امیدی نه داشته باشند.

به گفته وی برای این که آن ها چنین کار را انجام دهند، طالبان باید پناه‌گاه های امن در پاکستان نداشته باشند.

مقامات امریکایی از مدت‌ها است، اتهام وارد می‌کنند که پاکستان از فعالیت شبکه حقانی درین کشور چشم پوشیده کرده یا با این شبکه کمک می‌کند.

مایک پامپیو به خاطر این که موضوع را تشریح کند، برای اولین بار افشا کرد که اداره سی آی ای امریکا باور دارد که زوج امریکایی - کانادایی که در سال ۲۰۱۲ میلادی در افغانستان گروگان گرفته شده بود، پیش از رهایی در هفته گذشته در جریان پنج سال اسارت در پاکستان به سر می‌برد.

مایک پامپیو در اعلامیه اداره مرکزی استخبارات امریکا این موضوع ابراز کرده‌است.

بیان این مطلب از سوی ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا در مخالفت با اظهارات مقام‌های پاکستانی قرار دارد که می‌گویند، این خانواده مدت کوتاه پس از دخول از افغانستان به منطقه کورم ایجنسی پاکستان دستگیر شد.

اظهارات مایک پامپیو در مورد پاکستان انعکاسی از استرانژی جدید رئیس جمهور دونالد ترمپ در ارتباط به وارد کردن فشار بالای اسلام آباد است تا پناه‌گاه های امن تروریستان را در سرحد بین افغانستان و پاکستان از بین ببرد.

واشنگتن، اسلام آباد را تهدید کرد که کمک‌های نظامی خود به این کشور را قطع کرده و دیگر تدابیر را علیه اسلام آباد به شمول وضع احتمالی تعزیرات علیه مقام‌های پاکستانی که با گروه‌های تندرو در ارتباط اند، اتخاذ خواهد کرد.

اما اسلام آباد استراتژی جدید امریکا را تلاشی برای سپوتاژ پاکستان به خاطر ناکامی واشنگتن در جنگ افغانستان خوانده است.

ضمناً، مقام‌های پاکستانی در هفته گذشته گفتند که رهایی خانوادۀ امریکایی – کانادایی از چنگ رباینده‌گان نمونه از افزایش همکاری با واشنگتن است.

رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا یا "سی آی ای" افزود که اگر تاریخ رهنمای ما باشد چندان توقع نباید از پاکستان داشت که در جنگ در برابر تروریزم با امریکا همکاری کند.

مایک پامپیو گفت، واشنگتن دربارۀ اعمال کنونی پاکستان و این که این کشور چه راه و روش اختیار کند، باید با اسلام آباد گفت‌گوی صریح انجام دهد.